ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
ایران
وبلاگ
آموزش
ترکیببندی در عکاسی (بخش چهارم)
ادامه مبحث خط در ترکیب بندی
×
‹
›
‹
›
‹
›
مهدی مخلصیان
شنبه 6 ارديبهشت 1399 | 5 سال پیش
قطر بالارو
قطر میانه خط افقی و عمودی است و از نظر گرمی و سردی متعادل است. قطر تحرک دارد و چشم را با خود به گوشه تصویر میبرد و برای اینکه نگاه را به بیرون عکس نکشاند به بازدارندهای عمودی یا افقی نیاز دارد. قطری که از گوشه پایین سمت چپ به گوشه بالا سمت راست میرود موزونترین و متعادلترین قطر است و کمترین نیاز را به بازدارندههای عمودی یا افقی دارد (عکس شماره ۱۷).
عکس شماره ۱۷
قطر پایینرو
قطر پایینرو از گوشه بالای سمت چپ به سمت گوشه پایین سمت راست حرکت میکند. این حرکت بسیار قوی است و به بازدارندهای عمودی و افقی برای جلوگیری از خروج چشم از گوشه پایین راست تصویر نیاز دارد. عکس شماره ۲ که پیشتر در بخش قطع مربع آمده است، همه انواع خط راست اصلی را در برمیگیرد. در کنار هم بودن همه این انواع به همراه قطع مربع، تعادل کاملی را میرساند.
عکس شماره ۲
خط مایل
به خطهای راست دیگر به جز خطهای افقی،عمودی و قطری که در راستاهای دیگری امتداد دارند خط مایل میگویند. خط مایل با نقطه که محکم در جایگاهش ثابت است در تضاد است. خط مایل بینظمی و بیتعادلی را وارد عکس میکند که باید به وسیله خطهای افقی یا عمودی دوباره برقرار شود. در عکس شماره ۱۸ لبههای پلههای برقی در دو طرف عکس، قاب پنجرهها و لبه دیوار دو طرف خطهای مایل هستند که با خطهای افقی لبه پلهها و نیز خطهای عمودی چترها به تعادل میرسد.
عکس شماره ۱۸
گونههای دیگر خط
تمامی خطهایی که در مسیر مستقیمی حرکت نمیکنند در این دستهبندی قرار میگیرند. مانند خطهای منحنی، موجدار، دندانهدار (زیگزاگ) و هر نوع دیگری از خط. هر خط بیان خاص خود را دارد. خطی که دارای مسیری با زاویهها و دندانههای تیز است دارای بیانی سختتر و خشنتر از خطی با انحناهای نرم است. خطهای دارای مسیر آزاد دارای بیشترین قدرت بیان هستند. این نکته در عکسهای تک رنگی که تضاد بالایی دارند بهتر دیده میشود.در عکس شماره ۱۹ تضاد تیرگی شاخهها در پسزمینه روشن خطهای آزادی را ایجاد کرده که در مرکز آن یک خط عمودی قرار گرفته است. خطها با یکدیگر نیز می توانند تضاد داشته باشند. خطی دندانه دار اگر در کنار خطی با مسیر آزاد قرار گیرد دندانهدارتر به نظر خواهد رسید این نکته در همان عکس بین شاخههای دندانهدار دارای برگ با دیگر شاخهها دیده میشود.
عکس شماره ۱۹
منبع :
کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» نوشته هارالد مانته ترجمه پیروز سیار همه عکسهای این بخش از نگارنده
دستهبندی
آموزش
کلیدواژه
ترکیب بندی در عکاسی
بخش چهارم
آموزش
37K بازدید
سپیده
ممنون و عکس ها در متن خیلی خوب هستند
دوشنبه 8 ارديبهشت 1399 | 5 سال پیش
بابک ارجمندی
۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل
نکاتی که در فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل باید بدانید!
علیرضا آسیابان
روایت و شرح مختصری از انواع آن
از آنجا که «روایت» در مبداء، از حوزه های ادبی بیان می شود و اکنون در دنیای visual (بصری) راه پیدا کرده است؛ در این بخش خواهان توضیحاتی مختصر از مبحث گسترده روایت در فیلم می باشیم تا شاید، جوابی در راه رسیدن ما به مقصد باشد.
نمای ایران
زیباییشناسی تصویر در سینما و تلویزیون
گرچه بر سر ماهیت زیبایی توافق چندانی وجود ندارد اما برخی تعاریف معروفتر هستند...
عمار کیوانی
استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی در فیلمبرداری
بسیاری از هنرمندان عرصه تصویر قطع به یقین تا به حال با این سوال مواجه شدهاند که آیا کار با استفاده از نور طبیعی بهتر انجام میشود یا نور مصنوعی؟ تفاوتهای نور طبیعی و مصنوعی در چیست؟این نوشتار پاسخ به این پرسش است
عباس رحمانی
موسیقی فیلم
با توجه به اینکه تولید محتوای ویدئویی و فیلمسازی از اصلیترین هنرهای تجسمی هستند اما اهمیت هماهنگی موسیقی و تصویر انکارناپذیر است. در هر صحنه فیلم یا ویدئو، کارگردان در تلاش است تا مفهوم خاصی را بیان کند. نورپردازی، مکان فیلمبرداری و...انتخاب دقیق این المانها باعث ایجاد ذهنیت در مخاطب میشود. از میان ابزراهای هنری فیلمسازی، موسیقی یکی از حیاتیترین آنها بهحساب میآید.استفاده از موسیقی معروف برای انتقال حس فیلم یا ساخت موسیقی در جهت خلق حس جدید در مخاطب، موجب ماندگاری یک اثر در ذهن بیننده می شود.
جشنواره نمای ایران
معیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایران
چگونگی داوری جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
جشنواره نمای ایران
راهنمای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
چگونه در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه شرکت کنم. پاسخ به سوال هایی که شما جهت شرکت در جشنواره دارید.
مهدی مخلصیان
ترکیببندی در عکاسی (بخش سوم)
در دو بخش پیشین درباره قطع عکس و تاثیر آن در ترکیببندی گفته شد سپس به تعریف نقطه در ترکیببندی پرداخته شد. اکنون نوبت بررسی خط است.
جشنواره نمای ایران
آموزش ویرایش عکس - قسمت سوم
در این آموزش عکس دیگری را ویرایش رنگ و نور میکنیم.
مهدی مخلصیان
ترکیببندی در عکاسی (بخش دوم)
در ادامه مبحث ترکیببندی، به تعریف نقطه و کارکرد آن در عکس و نیز رابطهی نقطهها با یکدیگر میپردازیم
جشنواره نمای ایران
آموزش ویرایش عکس - قسمت دوم
آموزش ادیت عکس با استفاده از نرمافزار GIMP
مهدی مخلصیان
ترکیببندی در عکاسی (بخش نخست)
عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری دارای اصول و قواعدی است که رعایت آنها باعث میشود یک اثر واجد ارزش هنری شود. در این مطلب تلاش میشود تا این اصول و قواعد به شکلی ساده به همه مخاطبان آموزش داده شود.
جشنواره نمای ایران
آموزش ویرایش عکس - قسمت اول
در این سری ویدیوی آموزشی قصد داریم ویرایش نور و رنگ عکس را آموزش دهیم
علی باباخانی
آموزش را درست آموزش دهیم!
این پست به آموزش تهیه دستورالعملها و پستهای آموزشی می پردازد.
نمای ایران راهنما
چگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیم
میدانید که نور مهمترین عنصر در هر عکسی است که می گیرید. بعضی اوقات شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که نور فوق العاده ای پیدا کنید، ودر این حالت، عکس های شما بهترین حالت خود را می گیرند. در بعضی اوقات شما با نور چالش برانگیزی درگیر می شوید، و برای بهرهگیری هر چه بهتر از موقعیت ، باید برخی از استراتژیها را به کار بگیرید. نورسنجی در پنجره و درها چالش برانگیز است. نوری که از منفذی از ساختمان به داخل فضا وارد می شود، خواه با یک تکه شیشه ای پوشانده شود و خواه بدون پوشش باشد، در مقایسه با نور محیط یک اتاق بسی
علی باباخانی
چگونه درست بنویسیم؟
در این پست قصد داریم شیوه صحیح نگارش فارسی را برای ارسال پست در نمای ایران یادآوری کنیم.
نقد و نظر یا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ابتدا وارد شوید!
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
وبسایت میزبانی شده ابری
بابک ارجمندی