ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
ایران
وبلاگ
آموزش
موسیقی فیلم
با توجه به اینکه تولید محتوای ویدئویی و فیلمسازی از اصلیترین هنرهای تجسمی هستند اما اهمیت هماهنگی موسیقی و تصویر انکارناپذیر است. در هر صحنه فیلم یا ویدئو، کارگردان در تلاش است تا مفهوم خاصی را بیان کند. نورپردازی، مکان فیلمبرداری و...انتخاب دقیق این المانها باعث ایجاد ذهنیت در مخاطب میشود. از میان ابزراهای هنری فیلمسازی، موسیقی یکی از حیاتیترین آنها بهحساب میآید.استفاده از موسیقی معروف برای انتقال حس فیلم یا ساخت موسیقی در جهت خلق حس جدید در مخاطب، موجب ماندگاری یک اثر در ذهن بیننده می شود.
×
عباس رحمانی
چهارشنبه 6 اسفند 1399 | 4 سال پیش
موسیقی فیلم (Film Score) موسیقیای است که هنگام پخش فیلم به همراه دیالوگهای آن پخش میشود؛ این موسیقی به منظور کمک به دیگر عوامل بصری و شنوایی – افکتهای صوتی – برای بالا بردن توان بیان احساسات مختلف در فیلم استفاده میشود. با توجه به اینکه تولید محتوای ویدئویی و فیلمسازی از اصلیترین هنرهای تجسمی هستند اما اهمیت هماهنگی موسیقی و تصویر انکارناپذیر است. در هر صحنه فیلم یا ویدئو، کارگردان در تلاش است تا مفهوم خاصی را بیان کند. نورپردازی، مکان فیلمبرداری و...انتخاب دقیق این المانها باعث ایجاد ذهنیت در مخاطب میشود. از میان ابزراهای هنری فیلمسازی، موسیقی یکی از حیاتیترین آنها بهحساب میآید.استفاده از موسیقی معروف برای انتقال حس فیلم یا ساخت موسیقی در جهت خلق حس جدید در مخاطب، موجب ماندگاری یک اثر در ذهن بیننده می شود. تقریبا هیچیک از نظریهپردازان سینما، این هنر را به صورت مطلق صامت به حساب نیاورده و عملکرد موسیقی در کنار فیلم همیشه حاکی از یک نوع نیاز بوده است. هر چقدر قواعد کلاسیک سینما شکل میگرفتند موسیقی نیز به عنوان یک عامل مؤثر بیانی به وجود خود تحکیم میبخشید. ضرورت حضور موسیقی در سینما تا بدانجا پیش رفت که چهرههای شاخص سینما نظریات جدیدی بر آن وضع میکردند و آن را عاملی کلیدی ارزیابی کردند. به عقیده آهنگسازان مشهور، موسیقی وقتی میتواند به تصویر کمک کند که بین زمان و مکان احساسی متناسب ایجاد کند، روی تأثیر روانی صحنه تأکید داشته باشد، مثل فیلتری خنثی در پسزمینه عمل کند، حس ماندگار در مخاطب بوجود آورد، از ساختار کلی فیلم حمایت کرده و با پایانبندی فیلم هماهنگ باشد. تدوینگر میتواند با توجه به سلیقه مخاطب، محتوای فیلم و زمینه فرهنگی و جغرافیایی اثر موسیقی مناسب را انتخاب کند. كارشناسان می گویند: موسیقی متن در بسیاری از موارد باعث شكوفایی فیلم می شود و تماشاگر را از نظر فكری و ذهنی برای درك بهتر داستان فیلم یاری می كند لذا در زمانی كه داستان فیلم موجب یاس و نا امیدی در تماشاگر می شود، موسیقی متن باید با ایجاد هیجان، به باز سازی قدرت جاذبه فیلم كمك كند. در ادامه به اختصار چند شیوه برای استفاده از موسیقی در فیلم را بیان می کنیم: اولین سوالی که ذهن هر تدوینگری را به خود مشغول میکند این است که «چه نوع موسیقی برای این فیلم مناسب است؟» به عقیده تدوینگران حرفهای یکی از سختترین کارها پیدا کردن موسیقی بیکلام یا باکلام مناسب برای ویدئو است. موسیقی میتواند انرژی و احساس تصویر را چند برابر کند، اما انتخاب قطعه موسیقی مناسب کاری دشوار است.
مشخص کردن موسیقی فیلم و ویدئو
؛ موسیقی بیکلام یا باکلام فیلم باید قبل از تدوین نهایی، انتخاب شود. در هر قدم از تدوین باید موسیقی روی صحنه قرار گیرد. تدوین و برش صحیح موسیقی میتواند به صحنه انرژی دهد در عین حال همان موسیقی با کات اشتباه میتواند صحنه را دچار تنش کند. انتخابهای متفکرانه میتواند تأثیرگذاری صحنهها را دوچندان کند. بعضی از تدوینگران ترجیح میدهند که صحنههای کوتاهی را تدوین کرده و چندین موسیقی را روی آن قرار دهند تا بتوانند بهترین را انتخاب کنند. اگر موسیقی مدنظر آنها برای صحنه مناسب نباشد، میتوانند آن صحنه را مطابق با موسیقی ادیت کنند. این رویکرد، منطقی است اما باید بلافاصله بعد از تولید انجام شود.
هماهنگی صحنه و موسیقی
؛ نوع فیلم تعیین کننده سبک و حالت موسیقی است. مگر اینکه تدوینگر عمدا بخواهد از موسیقی بر خلاف اتفاقات صحنه استفاده کند؛ مثلا استفاده از موسیقی کلاسیک در صحنه جنگ. بهترین کار استفاده از موسیقی است که حسوحال صحنه را به خوبی منتقل کند. سلیقه ، سن و ذهنیت مخاطب در انتخاب موسیقی نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال موسیقی هاردراک و هیپهاپ برای افراد مسن مناسب نیست اما برای مخاطبان جوان لذتبخش است. امکان انتخاب موسیقی بیکلام بر بسترهای متنوع به تدوینگران این امکان را میدهند که با توجه به ژانر و حس فیلم، موسیقی مناسب را انتخاب و در بودجه صرفهجویی کنند.
موسیقی بیکلام یا خلق موسیقی تیتراژ
؛ بر اساس نوع فیلم، تدوینگر میتواند تشخیص دهد که چه نوع موسیقی را در کل کار استفاده کند یا اینکه فقط در تیتراژ آغاز و پایان موسیقی را بهکار ببرد. برای ساخت دموریل معمولا باید از موسیقی بهمپیوسته در سراسر کار استفاده کرد، اما برای تدوین فیلم یا ویدئو شرکتی (ویدئویی که کار و فعالیت شرکت خاصی را معرفی میکند) باید از تک موسیقی استفاده کرد. در بعضی از فیلمها اگر موسیقی ناگهانی شنیده شود، تأثیرگذارتر است. گاهی اوقات موسیقی متن بدون وقفه، مخاطب را خسته میکند. اگر تدوینگر بخواهد از یک قطعه موسیقی استفاده کند بهتر است که آنرا در ابتدا و انتهای اثر بیاورد.
موسیقی بیکلام یا باکلام
؛ تدوینگران برخی اوقات ترجیح میدهند که در فیلم از موسیقی باکلام استفاده کنند، البته در صحنههای پر دیالوگ، موسیقی باکلام ذهن مخاطب را منحرف میکند. تدوینگر باید توجه داشته باشد که کلام موسیقی، حس و منظور صحنه را منتقل کند. موسیقیهای بیکلام نیز در بسیاری موارد به خوبی میتوانند مفهوم صحنه را به مخاطب انتقال دهند. تدوینگر نباید به مدت زمان موسیقی توجه کند بلکه باید آنرا بر اساس فیلمش کات کند. ممکن است کلام یا اوج و فرودهای یک قطعه برای فیلم مناسب نباشد، تدوینگر باید با استفاده از اپلیکیشنهای خاص، قسمتهای مورد نظر خود را بریده و روی فیلم ادیت کند.
موسیقی محلی
؛ برای فیلمهای خاص تدوینگر میتواند از ابزارهای موسیقی بومی استفاده کنند، از این طریق حس فیلم به بیننده القا میشود. به عنوان مثال موسیقی محلی آسیایی و موسیقی اقلیمی آفریقایی برای صحنههایی که مربوط به این مناطق است، بسیار مناسبند.
موسیقی رویالتی-فری
؛ در فیلمهایی با بودجه و وقت کم تدوینگر میتواند از موسیقی رویالتی-فری استفاده کند. این نوع موسیقی کم هزینه و باکیفیت و به سرعت نیز در دسترس است. موسیقی قسمت مهمی از روند کار محسوب میشود، پس تدوینگر باید با دقت آنرا انتخاب کند. موسیقی خوب به تدوین صحنهها جهت میدهد، احساس فیلم را تقویت کرده و ذهن بیننده را درگیر میکند. منبع: سایت melodive.com عکس: برگرفته از همان سایت
دستهبندی
آموزش
کلیدواژه
موسیقی فیلم
31K بازدید
علیرضا آسیابان
روایت و شرح مختصری از انواع آن
از آنجا که «روایت» در مبداء، از حوزه های ادبی بیان می شود و اکنون در دنیای visual (بصری) راه پیدا کرده است؛ در این بخش خواهان توضیحاتی مختصر از مبحث گسترده روایت در فیلم می باشیم تا شاید، جوابی در راه رسیدن ما به مقصد باشد.
نمای ایران
زیباییشناسی تصویر در سینما و تلویزیون
گرچه بر سر ماهیت زیبایی توافق چندانی وجود ندارد اما برخی تعاریف معروفتر هستند...
عمار کیوانی
استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی در فیلمبرداری
بسیاری از هنرمندان عرصه تصویر قطع به یقین تا به حال با این سوال مواجه شدهاند که آیا کار با استفاده از نور طبیعی بهتر انجام میشود یا نور مصنوعی؟ تفاوتهای نور طبیعی و مصنوعی در چیست؟این نوشتار پاسخ به این پرسش است
جشنواره نمای ایران
راهنمای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
چگونه در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه شرکت کنم. پاسخ به سوال هایی که شما جهت شرکت در جشنواره دارید.
نقد و نظر یا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ابتدا وارد شوید!
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
وبسایت میزبانی شده ابری
بابک ارجمندی