برند خارجی یا لباس داخلی در مذاق میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (امیر کبیر)

امیر کبیر اهمیت بالایی به استفاده از پوشش و دستبافته های داخلی می‌داد. تمام پوشش خود را از کالای با ارزش داخلی تهیه می‌کرد.

برند خارجی یا لباس داخلی در مذاق میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (امیر کبیر)
سپیده اصلانجمعه 26 دی 1399 | 4 سال پیشامیر کبیر اهمیت بالایی به استفاده از پوشش و دستبافته های داخلی می داد. تمام پوشش خود را از کالای با ارزش داخلی تهیه می کرد. کالای بسیار گرانی که در همین روزهای نه چندان قدیم پوشیدن آن مایه خجالت ما بود و امروز که همه در موج جدید در جستجوی آن هستیم بسیار گران و دور از دسترس. امیر کبیر در دوره ناصرالدین شاه، روزگار غرب زدگی شاه و هیجان همه برای کالای جذاب خارجی، وفور واردات پارچه خارجی لباس ایرانی می پوشید و مزد و پاداش به بافندگان می داد. از مثال های معروف می توان به جایگزین کردن لباس نظامیان از پارچه انگلیسی به چوفای پشمین مازندران است که در هیچ جستجوی اینترنتی حتی یک کلمه در مورد آن یافت نمی شود. در آن زمان سردوشیهای نظامیان را از اتریش می آوردند، که یک روز یک سردوش زیبا که توسط یک خانم به نام "بانو خورشید" دوخته شده بود، به قصر امیر رسید و ایشان آن را پسندیدند و آن را مورد تشویق قرار دادند و اعلام کردند که امتیاز تهیه سردوش را به مدت ۵ سال به این خانم واگذار نمایند. وی دستور داد برای او کارگاه و ابزار کار ایجاد شود و شاگردان زیاد در خدمت او بگمارند تا سردوشی های مورد نیاز ارتش را تهیه کند. امیر کبیر برای اولین بار بذر ارقام آپلند پنبه را به ایران آورد. او در زمینه نساجی کارهای بسیار بزرگی انجام داد که از آن جمله ایجاد صنایع نوین در ایران بوده است. در زمینه نساجی یک کارخانه بزرگ نخ ریسی و یک کارخانه بزرگ چلواربافی در تهران و چند کارخانه حریر بافی در کاشان و یک کارخانه ریسندگی در ساری راه انداری نمود. مگر نه اینکه پارچه و پوشش از نیاز های اولیه و اساسی بشر است پس در نتیجه تقاضای همگانی است، آیا نگاه امیر کبیر فقید برای استفاده از کالای داخلی غیر از تولید ثروت و کار برای ملت بوده است. مگر نه اینکه استفاده مداوم از محصولات داخلی بر کیفیت و اعتماد به نفس تولید کننده می افزاید. مگر نه اینکه این کشور در دوره های گوناگون (هخامنشی، ساسانی، صفوی و ...) پارچه هایی نمی بافت که در دنیا مثال نداشت. مگر نه اینکه اسکندر وقتی به دربار هخامنشی رسید در مدت اقامتش پارچه نقره بافت ایرانی را از تن به در نمی آورد مگر نه اینکه پارچه بیرق یونانی از پارچه های تولید ساسانی نبود و مگر نه اینکه تکنیک بافت دو لایه تارو پود در زمان صفوی هنوز در دنیا تکرار نشده و ممکن است همتی شود روزی دوباره یک نفر بنویسد. پارچه ایرانی از کالاهای پر سود کشور است، مایه رزق و روزی و شادی هزار ایرانی است... خوب می شود تا روز نوشتن این جمله زیبا من و تو هم لباس ایرانی بپوشیم و در آنچه ضعف و قوت تولید هموطن ما است سهیم شویم دسته‌بندی سایر کلید‌واژه برند خارجی لباس داخلی میرزا محمدتقیخان فراهانی امیر کبیر کالای داخلی بافندگی پنبه چوفای پشمین مازندران 17K بازدید
به سوی عمارت کوشک سرهنگ آبادبابک ارجمندیبابک ارجمندیبه سوی عمارت کوشک سرهنگ آباد۵ دقیقه رانندگی در جاده زیر باران، همسفرم شوید
ارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانیکی از مهم‌ترین منبع‌های شناخت تکاملی بشر، میلیون‌ها سنگ‌نگاره‌های کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
جشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانچهارشنبه سوری در ایران یکی از آئین های کهن ایرانیان جشن چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چار شنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهار شنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.
از هنر سنگ تا هنر سفالمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداز هنر سنگ تا هنر سفالمطالعات و بررسی های دو دهه ی ما بر روی نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، نشان از یک سیر در هم تنیده از پیام و مضمون در نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران دارد.
اسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهیرنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م. که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره سوم پ.م.)، همان پیوستگی بر روی کاسه های گِلی گذشتگان با همان شباهت و پیام هم دیده می شود؟!
رد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومقایسه و تطبیق برخی از نقوش سنگ نگاره های ایران (کوه های تیمره در اطراف خمین) و کشور پرو در آمریکای جنوبی ، افرادی با کلاه خودهای مشابه و اجزای انسانی خاص (هاله ای از نور). گویی همه آنها بدست یک هنرمند در آن سرزمین های دور از هم حک شده است!
مجموعه تاریخی اقامتی چپیلهبوم ما بوم ما مجموعه تاریخی اقامتی چپیلههمت دو پدر و دو پسر در احیا گوشه ای از تاریخ کهن ایران زمین
اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشممبینا جعفریاقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشمچاشم زیبا، در مرز شمال استان سمنان و جنوب مازندران قرار دارد. از برخی جاذبه های دیدنی روستا می‌توان به آبشار روزیه، برج قدیمی ، منطقه گردشگری اُپرت، دره زیبای خطیرکوه همراه با قلعه کنگلو و قله های بلند اطراف روستا با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر قله‌های همچون اُرم، قدمگاه، نیزوا و قله‌های نرو خرو در این روستا اشاره کرد...
آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهپروین هاوشپروین هاوشآوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهبا گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان، متوجه نماد‌ها و سنگ نگاره های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تا نشانه‌ها و سنگ نوشته‌هایی نقش بسته بر صخره های سنگی در منطقه می‌شویم
پمبه یا پنبهسپیده اصلانسپیده اصلانپمبه یا پنبهواژه پمبه در زبان طبری آن چیزی که مظهر لطافت و نرمی است پنبه نامیده می شود. امروزه این لغت با کلمه پنبه جایگزین شده است.
فنجانماهای  Cup Marks عصاره گیری آیینی و...محمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجانماهای Cup Marks عصاره گیری آیینی و...اغلب این فنجان نماها بر فراز کوه های کم ارتفاع ایجاد شده اند و کارکردهای عصاره گیری، بویژه از گیاه هوم برای اجرای مراسم هیومه داشته است. در کنار آن کار، برای کوبیدن دانه ها و ساقه های خشک گیاهان نیز کاربرد داشته است.
ایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندباستان شناس فرانسوی، با رمزگشایی نخستین خط عیلامی که قدمتی بیش از چهار هزار سال دارد، ایرانیان را نخستین مخترعان خط در کنار تمدن بین النهرین اعلام کرد.
سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشرند که از پنجره های آنها می توان کلیه ابعاد زیستی انسان های گذشته را رصد کرد. اگر جه در ایران مورد بی مهری بعضی هاست.
گیاه مانایی، هوم یا Ephedraمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردگیاه مانایی، هوم یا Ephedraهوم یا درخت زندگی، که ریشه در عمق حیات و زیست ساکنان فلات ایران، بویژه ایرانیان باستان طی هزاره ها داشته است. جالب اینکه اکثر پژوهشگران و محققین ایرانی در عرصه های مرتبط چون: ادبیات، اسطوره شناسی، باستان شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، تاریخ، فرهنگ، گیاه شناسی و حتی علاقه مندان به ایران شناسی و زیست ساکنان این سرزمین، آن گیاه مقدس و اسطوره ای را ندیده و شاید نمی شناسند.
سنگ نگاره های تیمرهبابک ارجمندیبابک ارجمندیسنگ نگاره های تیمرهسنگ نگاره ها یکی از کهن‌ترین هنرهای بشر است که از انسان‌های نخستین به یادگار مانده است
نقش گوزن زرد ایرانی در میان رنگین نگاره های pictographs کهن غارهای کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش گوزن زرد ایرانی در میان رنگین نگاره های pictographs کهن غارهای کوهدشت لرستاننقش یک گوزن زرد ایرانی که با رنگ قرمز (pictograph) در یکی از غارهای کوهدشت لرستان ایجاد شده است.