ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
ایران
وبلاگ
سایر
برند خارجی یا لباس داخلی در مذاق میرزا محمدتقیخان فراهانی (امیر کبیر)
امیر کبیر اهمیت بالایی به استفاده از پوشش و دستبافته های داخلی میداد. تمام پوشش خود را از کالای با ارزش داخلی تهیه میکرد.
×
سپیده اصلان
جمعه 26 دی 1399 | 4 سال پیش
امیر کبیر
اهمیت بالایی به استفاده از پوشش و دستبافته های داخلی می داد. تمام پوشش خود را از کالای با ارزش داخلی تهیه می کرد. کالای بسیار گرانی که در همین روزهای نه چندان قدیم پوشیدن آن مایه خجالت ما بود و امروز که همه در موج جدید در جستجوی آن هستیم بسیار گران و دور از دسترس. امیر کبیر در دوره ناصرالدین شاه، روزگار
غرب زدگی
شاه و هیجان همه برای کالای جذاب خارجی، وفور واردات پارچه خارجی لباس ایرانی می پوشید و مزد و پاداش به
بافندگان
می داد. از مثال های معروف می توان به جایگزین کردن لباس نظامیان از پارچه انگلیسی به
چوفای پشمین مازندران
است که در هیچ جستجوی اینترنتی حتی یک کلمه در مورد آن یافت نمی شود. در آن زمان
سردوشی
های نظامیان را از اتریش می آوردند، که یک روز یک سردوش زیبا که توسط یک خانم به نام "
بانو خورشید
" دوخته شده بود، به قصر امیر رسید و ایشان آن را پسندیدند و آن را مورد تشویق قرار دادند و اعلام کردند که امتیاز تهیه سردوش را به مدت ۵ سال به این خانم واگذار نمایند. وی دستور داد برای او کارگاه و ابزار کار ایجاد شود و شاگردان زیاد در خدمت او بگمارند تا سردوشی های مورد نیاز ارتش را تهیه کند. امیر کبیر برای اولین بار بذر ارقام آپلند پنبه را به ایران آورد. او در زمینه نساجی کارهای بسیار بزرگی انجام داد که از آن جمله ایجاد صنایع نوین در ایران بوده است. در زمینه نساجی یک کارخانه بزرگ
نخ ریسی
و یک کارخانه بزرگ
چلواربافی
در تهران و چند کارخانه حریر بافی در کاشان و یک کارخانه ریسندگی در ساری راه انداری نمود. مگر نه اینکه پارچه و پوشش از نیاز های اولیه و اساسی بشر است پس در نتیجه تقاضای همگانی است، آیا نگاه امیر کبیر فقید برای استفاده از کالای داخلی غیر از تولید ثروت و کار برای ملت بوده است. مگر نه اینکه استفاده مداوم از محصولات داخلی بر کیفیت و اعتماد به نفس تولید کننده می افزاید. مگر نه اینکه این کشور در دوره های گوناگون (هخامنشی، ساسانی، صفوی و ...) پارچه هایی نمی بافت که در دنیا مثال نداشت. مگر نه اینکه اسکندر وقتی به دربار
هخامنشی
رسید در مدت اقامتش پارچه نقره بافت ایرانی را از تن به در نمی آورد مگر نه اینکه پارچه بیرق یونانی از پارچه های تولید
ساسانی
نبود و مگر نه اینکه تکنیک بافت دو لایه تارو پود در زمان
صفوی
هنوز در دنیا تکرار نشده و ممکن است همتی شود روزی دوباره یک نفر بنویسد. پارچه ایرانی از کالاهای پر سود کشور است، مایه رزق و روزی و شادی هزار ایرانی است... خوب می شود تا روز نوشتن این جمله زیبا من و تو هم لباس ایرانی بپوشیم و در آنچه ضعف و قوت تولید هموطن ما است سهیم شویم
منابع: garmine.ir iribnews.ir بررسی وضعیت تولید پنبه در ایران mehrbaftedehagh.com
دستهبندی
سایر
کلیدواژه
برند خارجی
لباس داخلی
میرزا محمدتقیخان فراهانی
امیر کبیر
کالای داخلی
بافندگی
پنبه
چوفای پشمین مازندران
17K بازدید
بابک ارجمندی
به سوی عمارت کوشک سرهنگ آباد
۵ دقیقه رانندگی در جاده زیر باران، همسفرم شوید
محمد ناصری فرد
ارزش و اهمیت سنگنگارههای یافت شده در ایران
یکی از مهمترین منبعهای شناخت تکاملی بشر، میلیونها سنگنگارههای کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
محمد ناصری فرد
جشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهان
چهارشنبه سوری در ایران یکی از آئین های کهن ایرانیان جشن چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چار شنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهار شنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.
محمد ناصری فرد
از هنر سنگ تا هنر سفال
مطالعات و بررسی های دو دهه ی ما بر روی نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، نشان از یک سیر در هم تنیده از پیام و مضمون در نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران دارد.
محمد ناصری فرد
اسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهی
رنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م. که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره سوم پ.م.)، همان پیوستگی بر روی کاسه های گِلی گذشتگان با همان شباهت و پیام هم دیده می شود؟!
محمد ناصری فرد
رد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرو
مقایسه و تطبیق برخی از نقوش سنگ نگاره های ایران (کوه های تیمره در اطراف خمین) و کشور پرو در آمریکای جنوبی ، افرادی با کلاه خودهای مشابه و اجزای انسانی خاص (هاله ای از نور). گویی همه آنها بدست یک هنرمند در آن سرزمین های دور از هم حک شده است!
بوم ما
مجموعه تاریخی اقامتی چپیله
همت دو پدر و دو پسر در احیا گوشه ای از تاریخ کهن ایران زمین
مبینا جعفری
اقامتگاه بومگردی روزیه روستای چاشم
چاشم زیبا، در مرز شمال استان سمنان و جنوب مازندران قرار دارد. از برخی جاذبه های دیدنی روستا میتوان به آبشار روزیه، برج قدیمی ، منطقه گردشگری اُپرت، دره زیبای خطیرکوه همراه با قلعه کنگلو و قله های بلند اطراف روستا با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر قلههای همچون اُرم، قدمگاه، نیزوا و قلههای نرو خرو در این روستا اشاره کرد...
پروین هاوش
آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمره
با گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان، متوجه نمادها و سنگ نگاره های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تا نشانهها و سنگ نوشتههایی نقش بسته بر صخره های سنگی در منطقه میشویم
سپیده اصلان
پمبه یا پنبه
واژه پمبه در زبان طبری آن چیزی که مظهر لطافت و نرمی است پنبه نامیده می شود. امروزه این لغت با کلمه پنبه جایگزین شده است.
محمد ناصری فرد
فنجانماهای Cup Marks عصاره گیری آیینی و...
اغلب این فنجان نماها بر فراز کوه های کم ارتفاع ایجاد شده اند و کارکردهای عصاره گیری، بویژه از گیاه هوم برای اجرای مراسم هیومه داشته است. در کنار آن کار، برای کوبیدن دانه ها و ساقه های خشک گیاهان نیز کاربرد داشته است.
محمد ناصری فرد
ایرانیان از اولین مخترعان خط بودهاند
باستان شناس فرانسوی، با رمزگشایی نخستین خط عیلامی که قدمتی بیش از چهار هزار سال دارد، ایرانیان را نخستین مخترعان خط در کنار تمدن بین النهرین اعلام کرد.
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.
سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشرند که از پنجره های آنها می توان کلیه ابعاد زیستی انسان های گذشته را رصد کرد. اگر جه در ایران مورد بی مهری بعضی هاست.
محمد ناصری فرد
گیاه مانایی، هوم یا Ephedra
هوم یا درخت زندگی، که ریشه در عمق حیات و زیست ساکنان فلات ایران، بویژه ایرانیان باستان طی هزاره ها داشته است. جالب اینکه اکثر پژوهشگران و محققین ایرانی در عرصه های مرتبط چون: ادبیات، اسطوره شناسی، باستان شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، تاریخ، فرهنگ، گیاه شناسی و حتی علاقه مندان به ایران شناسی و زیست ساکنان این سرزمین، آن گیاه مقدس و اسطوره ای را ندیده و شاید نمی شناسند.
بابک ارجمندی
سنگ نگاره های تیمره
سنگ نگاره ها یکی از کهنترین هنرهای بشر است که از انسانهای نخستین به یادگار مانده است
محمد ناصری فرد
نقش گوزن زرد ایرانی در میان رنگین نگاره های pictographs کهن غارهای کوهدشت لرستان
نقش یک گوزن زرد ایرانی که با رنگ قرمز (pictograph) در یکی از غارهای کوهدشت لرستان ایجاد شده است.
نقد و نظر یا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ابتدا وارد شوید!
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
وبسایت میزبانی شده ابری
بابک ارجمندی