محمد ناصری فردمحمد ناصری فردهموند از دوشنبه 2 آذر 1388پژوهشگر و نویسنده در خصوص سنگ‌نگاره‌های ایران و دکترای باستان شناسی هنر زیست‌نامه نویسنده: محمد ناصری فرد باستان شناس نقاشی‌های غارها و کوه‌های ایران است؛ وی دارای تحصیلات دکترای باستان شناسی هنر با تجربـه حدود 20 سال پژوهش های مستمر میدانی در غارها و کوه های ایران (با پایـی که مجروح است؛ حـدود ۷5۰۰۰۰ کیلـومتر پیــاده و سـواره به عشق سربلـــندی ایـران عزیز راه ها رفته؛ مسافتی بیش از ۱۵ دور به گرد کُـره زمین ) و دیگر نقاط جهان می باشد؛ کـه منتج به کسب تجربه و دانش تخصصی مطالعه روی نقوش صخره ای(نقاشی های کهن غـارها و کوه های ایـران و جهـان) شده است. وی با دیگـر محافل علمی بیرون از ایران همکاری و تعامل مطالعاتی داشته و این امر سبب شده تا سنگ نگاره های ایران به دیـگر نقاط جهـان بیشتر معرفی شوند. لازم به ذکـر است کـه نامبرده جــایزه باستان شناسـی Archaeofeed سال ۲۰۱۶ اروپا را برنده شده و یک فعال شناخته شده در خصوص باستان شناسی نقاشی های کهن غـارها و کوه های ایـران و جهان است. وی برای نخستین بار در ایران موفق به انتشار مقاله های علمی (Prehistoric Petroglyphs of Iran ) متعدد در جراید، بیش از ۹۰ مصاحبه ی خبری اختصاصی در ارتباط با هنرهای صخره ای در ایران، بیرون از ایران و تألیف شش جلد کتاب در زمینه های مختلف شده است که سه جلد از آنها به نام های: "موزه های سنگی"، " هنرهای صخره ای" و نیز کتاب "سنگ نگاره های ایران- نمـادهای اندیشه نگـار"مرتبط با سنگ نگاره های ایران و جهان است. قسمت هایی از محتوای سریال مستند یازده قسمتی سنگ نگاره های تیمره که از شبکه چهار سیما بارها پخش شد، مبتنی و برگرفته از کتاب های اشاره شده است. وی بیش از 5۰۰ دقیقه پژوهش مستندهای تلویزیونی هنرهای صخره ای کهن (Prehistoric Rock Arts) در داخل و خارج از ایران انجام داده که پژوهش یکی از آنها در جشنواره ی مراکز رادیو تلویزیونی استان ها، در تابسـتان ۱۳۸۷ شیراز دیپلم افتخار گـرفت. همکاری و پژوهش در ساخت مستند The ibex code (معرفی و چرایی فراوانی نقوش بزکوهی سنگ نگاره های ایران و جهان و پیوستگی پیام جهانی آنها) در ســال ۲۰۱۷ در عرصه ی جهانی به کـارگردانی Eran Barnea از ایالت کالیفرنیا در امریکا. موافقت با در خواست همکاری سازمان مرکز باستان شناسی بالتیک و اسکاندیناوی به مدیریت دکتر Oliver Grimm در کشور آلمان در سال ۲۰۱۷، برای نوشتن کتاب هنرهای صخره ای دنیا، لازم به ذکر است که معرفی سنگ نگاره های ایران و قسمتی از فلات ایران را وی انجام داد. او در ارتباط با تهیه کتاب راهنمای سفر به ایران و معرفی جاذبه های دیدنی ایران، اثر دکتر پیتر کربر Peter Kerber ایران شناس آلمانی، همکاری داشته و صفحاتی از آن کتاب برای نخستین بار، به معرفی سنگ نگاره های کهن ایران ( ۱۵۰۰۰پ. تیمره) به زبان آلمانی اختصاص داده شد و شماره تماس مستقیم او هم برای علاقه مندان آلمانی در کتاب مذکور آورده شده است. در کتاب سنگ نگاره های ایران- زبان مشترک جهانی Iran Petroglyphs ,Universal Common language برای نخستین بار، نقوش سنگ نگاره های دیگر نقاط جهان، طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخ ایران، با نقوش سنگ نگاره های کهن نقاط مختلف ایران تطبیق داده شده است. وی موفق به کـشف بیش از بیـست کتیبه ی خـطـی از هزاره ی دهـم پ.م. تـا دوره ی اسـلامی شده که به سـیـر تَطَـوّر خط در ایران معـروف است Pictogram-ideogram-logogram-rebus-syllobic-alphabetic. ریـز آنهـا عبـارت است از : خطـوط تصویری، اندیشه نگار، پیش ایلامی، ایلامی، پهلوی( هام دبیره و نیم گشته )، کوفی، عربی و فارسی؛ لازم به ذکـر است برای اولین بار در ایران سیر تَطَـوّر خط از تصویری تا الفبایی کشف شده که درکتاب سنگ نگاره های ایـران، نمـادهای اندیشه نگار، گزارشی از آن موجود است. در سال 1387 جهت مجـموعه‌ی فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران، بیش از بیـست مـولاژ (تندیس) از سیر پیدایش و تَطَـوّر خطوط اشاره شده با همکاری وی و پژوهشکده ی خـط شناسی و مرکز کتیبه شناسی میراث فـرهنگی ایران تهیه شـد. 1- وی فارغ التحصیل از دانشگاه لیـدون مالزی در رشته باستان شناسی هنر است. 2- بنیاد باستان شناسی، انسان شناسی بـرادشـاو Bradshaw در کشور سوئیس، (Iran Rock Art & Middle East Rock Art ) bradshawfoundation.com archaeofeed.com 3- کتابچـه افتتاح بـاغ کتیبه‌های کـاخ نیاوران - زمستان 1387
نقاشی های کهن پلنگ فراز کوه ها و راز آنمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن پلنگ فراز کوه ها و راز آندیواره ی صاف فراز کوهی در تیمره، که هنرمندان نقش هایی بسیار زیبا از دو یوز و یک پلنگ آفریده اند؛ که نشان از زیستگاه آن گربه سان و دیده های هنرمندان در آن دوران کهن دارد. ما اغلب، نقش پلنگ ها را بر روی دیواره های صاف فراز کوه ها می دیدیم؟!
گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردگزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهانپژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی تیاتررفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، د
نقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایرانبه گواه سنگ نگاره های کهن ایران، از دیر باز خشونت و ستم از جانب انسان های صاحب قدرت بر انسان های ضعیف وجود داشته و خوشبختانه آن صحنه های تلخ بسیار نادر و اندک بوده است. در میان بیش از 50000 نقشی که تاکنون در میان سنگ نگاره های 25 استان های ایران کشف کرده ایم؛ تعداد صحنه های خشونت بار آنها به چند مورد می رسد؛ که امروز یک نمونه کهن آن را معرفی کرده ایم.
هنرها و پیام های کهن، بر دیواره ی کوهی با سنگ‌های سیاهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردهنرها و پیام های کهن، بر دیواره ی کوهی با سنگ‌های سیاهاز سفری بر می گشتم؛ از دور کوهی کله قندی با سنگ های سیاه دیده می شد. پیش خودم فکر کردم؛ که آن کوه زیبا حتما بر خود نقاشی های کهن و گوناگون دارد. بعد از طی مسافتی در جاده خاکی و سپس ادامه ی پیاده روی در بوته زارها، به رودخانه ای خشک رسیدم. بر روی سنگ های سیاه دیواره ی رودخانه که در گذشته های دور گذر آب فراوان بوده؛ نقش هایی متعدد و کهن از بز کوهی (نمادهای : آبخواهی، زایندگی و محافظت) حک شده بود.
کشف فنجان نماهای کهن، بدست پژوهشگران محلی در بلوچستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف فنجان نماهای کهن، بدست پژوهشگران محلی در بلوچستاننخستین روزهایی که ما بر روی فنجان نماهای ایران مطالعه و بررسی داشتیم(حدود بیست سال پییش)؛ کمتر کسی در ایران بود (بجز دوست عزیزم، جناب جمال لحافیان در کردستان)؛ که از ارزش، اهمیت و قدمت بسیار زیاد سنگ نگاره ها اطلاع داشته باشد. فقط در نواحی کازرون مردم محلی به نمونه هایی خاص ازآنها جوغن می گفتند و اطلاعاتی در حد آداب و رسوم محلی خود داشتند. در یک دهه ی گذشته هم در کلام افرادی که به دنبال دفینه بودند؛ در قالب جوغن معرفی شدند؛ که آنهم اصلا مبنی علمی نداشته است. هرچند که هنوز دانشگاه ها و دیگر محافل باستان شنا
یک تخته سنگ با  فنجان نماها و اسرار فراوانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردیک تخته سنگ با فنجان نماها و اسرار فراوانیکی از دوستان گرامی در داخل ایران، تصویری را در راستای آیکونگرافی آثار برای نگارنده ارسال کرده اند؛ که به محض دیدن آن بسیار شگفت زده شدم! تخته سنگی با شیبی تند که بر آن حدود 55 فنجان نما، با اندازه های ظاهری همسان ایجاد شده بود؛ که با خط کشش هایی ظریف به هم ربط داده شده بودند.
فنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخهنر در ایران باستان بقدری مرموز، درهم تنیده، استیلیزه شده، گسترده و دارای سیر تحول و تطوّر بوده؛ که انسان واقعاً مات و مبهوت می شود. براستی هنرمندان آن آثار زیبا و پیچیده، چه کسانی بوده اند؟ با آن نبوغ و اندیشه گری! سیر و عظمت هنر آنان از هنر سنگ تا هنر سفال، مفرغ، دستبافت ها و... شگفت انگیز است. از پیام های ساده و پیچیده ی آنها در قالب هنرهای گوناگون، پی به افق اندیشه و نگاه عمیق آنها می بریم.
کشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)محمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)کشف فنجان نماها و حلقه های ( Cup marks and Ring ) کهن برای نخستین بار در استان گیلان با آن رطوبت و شرایط خاص جغرافیایی، جداً شگفت انگیز است. فنجان نما و حلقه در ایران نادر هستند ؛ مگر نمونه هایی موردی در بعضی نقاط ایران. حداقل قدمت آنها با توجه به یکی از علایم خطوط سطری (Linear) در کنارشان، حداقل به 2300 پیش از میلاد می رسد؛ که جهت قطعیت نیاز به تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده دارد.
ارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانیکی از مهم‌ترین منبع‌های شناخت تکاملی بشر، میلیون‌ها سنگ‌نگاره‌های کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
دژ تدافعی کهن و زیبامحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددژ تدافعی کهن و زیبادی کوزه گری بدیدم اندر بازار بر پاره ی گل لگد همی زد بسیار وآن گل به زبان حال با او می گفت من همچو تو بوده ام مرا نیــــــکو دار خیام
فنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشرمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشرفنجان نماها cupmark، شاید عمری برابر زیست انسان بر روی کره زمین داشته باشند. رد پای آنها را در سیر زندگی انسانها در همه ي جوامع و قارهٔ ها می بینیم. نقاطی در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، سوئد، نروژ، امریکا( شمالی، مرکز و جنوبی)، الجزایر، اردن، قطر، عمان، یمن، دبی، عربستان، پاکستان، هند، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقزستان، تاجيکستان، و ... که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما در ایران کوچکترین نشان و ردپایی از آنها در کتاب های دانشگاهی و دیگر محافل علمی دیده نمی شود.
نقش و طرح ارابه های کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش و طرح ارابه های کهن در ایراننقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
انتشار تمبر سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردانتشار تمبر سنگ نگاره های ایراندر سال 1390 ، برای نخستین بار در ایران، موفق شدیم که تمبر سنگ نگاره های ایران را با هزینه های شخصی انتشار دهیم.
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخطرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
جام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریجام زرین ایلام ( حدود 1500 پ.م.) با هنری اعجاز گونه، این جام یکی از افتخارهای بزرگ ملت ایران است؛ که عظمت گذشته ی این سرزمین را از ابعاد گوناگون به نمایش می گذارد. نگارنده، بررسی هایی که بر روی بعضی از آثار هنری جوامع بشری گذشته داشته ؛ تاکنون بدیلی همسنگ و هم پیام این اثری هنری نیافته است.
سنگ نگاره بز کوهی با دُم  ماهی و صورت فلکی جدی(Capricornus)محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره بز کوهی با دُم ماهی و صورت فلکی جدی(Capricornus)اگر در یكی از شب های آبان (اُكتبر)، حدود ساعت 21 شب، در شرایطی كه آسمان صاف و بی ابر است؛ با دقت به جنوب نیم كره شمالی كره زمین نگاه كنیم؛ براحتی خانواده ستاره های جدی- دلو را خواهیم دید. دراین مجموعه ستاره ها، تصویری شبیه به یك بزكوهی در صورت فلکی بزغاله یا جدی (Capricornus) دیده می شود (تصویر3).
138 نتیجه 12 از 934