ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
ایران
جاذبهها
جاذبههای فرهنگی
سایر ویژگیهای فرهنگی
خلیج همیشه فارس!
خبرگزاری فارس: «خلیج عربی» واقعیت دارد و یك واژه قدیمی است؛ ولی این خلیج در حد فاصل مرزهای غربی عربستان با مصر و سودان قرار دارد. دریای سرخ یا بحرالاح...
×
محمد ارجمندی
شنبه 18 اسفند 1386 | 17 سال پیش
خبرگزاری فارس: «خلیج عربی» واقعیت دارد و یك واژه قدیمی است؛ ولی این خلیج در حد فاصل مرزهای غربی عربستان با مصر و سودان قرار دارد. دریای سرخ یا بحرالاحمر را در قرون گذشته «خلیج عربی» مینامیدند. البته در حال حاضر نیز عدهای همین عنوان را برای این دریا بهكار میبرند. سال گذشته نشریه نشنال جئوگرافیك (National Geographic) در امریكا ــ كه از اعتباری جهانی در دانش جغرافیا برخوردار است ــ اطلس جدیدی از جهان منتشر كرد. این نشریه در آن اطلس در مقایسه با اطلس پیشین خود حدود هفدههزار تغییر اعمال كرده است كه از جمله این تغییرات، قراردادن نام غیرحقیقی «خلیج عربی» در داخل پرانتز در مقابل نام «خلیجفارس» است. ایرانیان در دفاع از خاك و هویتشان در جهان، فعالیتهای بسیاری به عمل آوردند، بهطوریكه هیچ كشوری تصور نمیكرد كه ایرانیان داخل و خارج از كشور درخصوص چنین موضوعی بدینگونه متحد و یكپارچه شوند. ازاینرو گردآورنده بر آن شد تا نوشته زیر را از دو دیدگاه صاحبنظران و وقایع تاریخی ارائه دهد. «خلیج عربی» واقعیت دارد و یك واژه قدیمی است؛ ولی این خلیج در حد فاصل مرزهای غربی عربستان با مصر و سودان قرار دارد. دریای سرخ یا بحرالاحمر را در قرون گذشته «خلیج عربی» مینامیدند. البته در حال حاضر نیز عدهای همین عنوان را برای این دریا بهكار میبرند.[1] در همین زمینه عبدالرحمان الراشد، مدیركل شبكه تلویزیونی العربیه و نویسنده سرشناس پرتیراژترین روزنامه عربی، یعنی شرقالاوسط چاپ لندن، در مقالهای درخصوص نام «خلیجفارس» بیان و اعتراف كرده است كه سندی برای تغییر نام «خلیجفارس» وجود ندارد؛[2] همچنین نصرالله، تاریخنگار لبنانی، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: موضوع غیردوستانه برخی رسانههای كشورهای عربی در برابر ایران، مانند تحریف نام «خلیجفارس»، ناشی از فشارهای امریكا است كه با همه امكانات به جنگ انقلاب اسلامی آمده است (10/10/1383). مجدیعمر، معاون اول پیشین شورای دفاع ملی مصر، در مجله الاهرام، شماره 219 آگوست 2001 بیان كرده است: «نسل من بهخاطر دارد كه ما در ایام تحصیل، در كتب و نقدها با لفظ خلیجفارس سروكار داشتیم؛ ولی بعد از مدتی به آن خلیجعربی اطلاق شد. این غیرمنطقی است كه چون چند كشور عربی در اطراف آن باشند، نام تاریخی آن را تغییر دهیم و حال برای اینكه خود را از این مخمصه نجات دهیم، فقط آن را ”خلیج“ بنامیم. كدام خلیج؟! مگر خلیج بدون نام هم میشود.» پروفسور عبدالهادی تازی، نویسنده و پژوهشگر معروف عرب و عضو آكادمی پادشاهی مغرب و رئیس گروه نامهای جغرافی كشورهای عربی، در مصاحبه با ایرانا اظهار كرد: «حقیقتاً من هیچ منبع تاریخی را ندیدم كه آبراه جنوب ایران را خلیج عربی نامیده باشد. اعراب قبل و بعد از اسلام همیشه این آبراه را بحر فارس، بحرالعجم یا خلیجفارس نامیدهاند. من خودم نقشه سفرهای ابنبطوطه را در كتابم ترسیم كردهام و اسم خلیجفارس را در جای خودش آوردهام؛ زیرا سازمان ملل و كنفرانس یكسانسازی نامهای جغرافیایی این سازمان فقط خلیجفارس را به رسمیت میشناسد و من همیشه مخالف طرح ابهام از سوی نمایندگان عربی درخصوص نام خلیجفارس در كنفرانس نامهای جغرافیایی سازمان ملل بودهام.»[3] منبع: خبرگزاری فارس ، مجتبی ناهید
دستهبندی
سایر ویژگیهای فرهنگی
کلیدواژه
خلیج
همیشه
فارس
98K بازدید
حسن صفری
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)
«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
محمد ناصری فرد
لرهای ایران و ایلمایی ها
پوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقی
سنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
محمد ناصری فرد
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهان
در گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
تقی قاسمی
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباد
در باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
تقی قاسمی
پخت نان شب عید در روستای خان آباد
پخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
تقی قاسمی
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چره
شب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت میگیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا میکند.
محمد ناصری فرد
نقوش انسان های فرا زمینی
نقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
تقی قاسمی
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آباد
زندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تقی قاسمی
تهیه شیره انگور ،روستای خان آباد
مراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خانآباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغهای انگور و تاکستانهای روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال میدهند و به تمیز کردن و شستن آنها میپردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری میکنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک میآیند که در گذشته
تقی قاسمی
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بوم
خاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
تقی قاسمی
شروع فصل پشم چینی در روستای خان آباد
با وجود این که همه ساله در فصل پشم چینی، چندین تن پشم از دامهای روستای خان آباد چیده میشود، اما به علت نبودن صنایع تبدیلی، این محصول با قیمت کمی داد و ستد شده یا اینکه وارد لحاف دوشک میشود! در حالی که ایجاد ارزش افزوده این محصول ازجمله مواردی است که میتواند موجب تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در کشور شود. فصل پشم چینی معمولا در اوایل خرداد ماه شروع می شود .شستشوی دام ها و خشک شدن انها در مجاورت آفتاب و بلافاصله شروع پشم چینی یا همان چر chara .پشم چینی معمولا در دو فصل صورت میگیرد یکی در فصل بهار و دیگری در او
محمد غریب معاذی نژاد
در ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیج
روستای هجیج روستایی منحصر بفرد در کل مجموعه هورامان (اورامان ) در مابین استان کردستان و کرمانشاه در کنار رود سیروان قرار گرفته
عبدل شعبانی
مشک
مشک از پوست گوسفند برای نگهداری آب درست میشود و کار یخچال امروزی را میکرده است
محسن دهقانپور فراشاه
عزاداری در فراشاه
محسن دهقانپور فراشاه
عزاداری در فراشاه
نقد و نظر یا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ابتدا وارد شوید!
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
وبسایت میزبانی شده ابری
بابک ارجمندی