گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهان

پژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی تیاتررفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، د

  • گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهان
  • گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهان
محمد ناصری فردشنبه 25 آذر 1402 | 2 سال پیشساعت 11 صبح 21 آذرماه، یک سمینار در خصوص نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهان داشتیم؛ این نشست بمناسبت هفته پژوهش برگزار شد. پژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی‌تئاتر رفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، در سالن حضور داشتند. همه منتظر بودند تا هرچه زودتر مطلع شوند؛ که در آن طرف دیوار بلند تاریخ و گذشته ی دور مردمان این سرزمین و جهان چه خبر بوده است . آن مردم کی بوده اند؟ چگونه می اندیشیده انده؟ چی و چگونه غذا می خورده اند؟ باورها و علاقه مندی های آنها چی بوده است؟ رفتارشان با همنوعان خود چگونه بوده است؟ بانوان آن زمان در سرما و یخبندان و نبود آتش، چگونه زایمان می کرده اند؟ کجاها زندگی می کردند و چگونه با نبود آتش در برف های چند مترارتفاع و یخبندان های سهمگین ادامه زیست می داده اند؟ رفتارشان با طبیعت و دیگر جانداران چگونه بوده است؟ وقتی از حیوانات غول پیکر، رعد و برق و… می هراسیده اند؛ چکار می کردند. کفش و لباس های آنها در آن سرماهای استخوان سوز پیش از کشف آتش چی بوده است؟ به بچه های خردسال شان هنگامی که می خواسته غذا خور بشود و آتش برای پخت گوشت حیوانات نبوده؛ چگونه به او غذا می داده اند ؟ ابزارهای شکار و نقاشی های آنها از چه بوده و چگونه پی به نگارگری درون غار و کوه ها برده اند؟ زبان و گویش آنها پیش از بوجود آمدن زبان و خطی مشخص، چگونه بوده است. کس یا کسانی که حین شکار دست یا پاهایشان می شکسته، آیا او را با خود به محل سکونت می آورده اند یا رهایش می کردند تا طعمه حیوانات شود؟ نگاه شان به مرگ و مردمان کرات موازی چگونه بوده است؟ چطورنقش و نمادی که در ایران است و در هزاران سال پیش ایجاد شده در قاره های دیگر هم شبیه آنها نیز دیده می شود؟ و در پایان خاستگاه نخستین انسان کجا بوده و چگونه به دیگرنقاط جهان با توجه به وجود اقیانوس های بزرگ و دریا های طولانی کوچ کرده اند؟ و... . اغلب دانشجویان و افراد حاضر در سالن شاید هرکدام به دنبال پاسخی برای این قبیل سوالات بودند و برای شروع جلسه و در یافت پاسخ مناسب خود، شاید لحظه شماری می کرده اند. البته در یک زمان محدود پاسخ به آن سوالات سخت بسیار دشوار و شاید غیر ممکن باشد. اما می توان در قالب یافته هایی از نقاشی های کهن مکشوفه، به تعدادی از آنها پاسخ هایی مستند داد؛ که خوشبختانه در حد بضاعت و شرایط حاکم تلاش داشتیم تا محتوایی درخور برای حاضران گرامی داشته باشیم. در پایان از مدیران و برنامه ریزان دانشکده ی فنی حرفه ای اطهر شهرستان اراک، که تلاش ها و برنامه ریزی های شایسته انجام داده بودند؛ سپاس فراوان داریم و برایشان بهترین ها آرزو داریم. با احترام. محمد ناصری فرد آذرماه 1402 کلید‌واژه گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره 2K بازدید