چرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟

با توجه به اینكه سال 1394 سال بز است، شاید مناسب باشد بر چرایی بز و بزكوهی بررسی بسیار كوتاهی داشته باشیم.

چرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟
محمد ناصری فردجمعه 29 اسفند 1393 | 10 سال پیشچرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟ بیش از 90 درصد نقش سنگ نگاره های ایران بزكوهی است ، بنظر نگارنده، نقش بزكوهی نماد ایران باستان، با مضمون آبخواهی ، زایندگی ، فراوانی نعمت و محافظت است. تعبیری از یك فرشته كه در مواقع سختی ها از آن كمك می خواسته اند و ریشه ی این با ور به یكی از اسطوره های ایران باستان برمی گردد كه خلاصه ی آن بشرح زیر است. نخستین انسان روی زمین كیومرث بود كه در شاهنامه فردوسی از آن بعنوان نخستین پادشاه نام برده شده است. حدود 40 سال برزمین زندگی كرد و سپس با اهریمن زشتی ها جنگید و به دست اهریمن گشته شد. دو قطره خون كیومرث بر زمین می چكد و از آن یك بوته ی ریواس دو شاخه می روید. این دو شاخه ی ریواس برهم می پیچند و از یك شاخه ی آن پسر زیبای جوانی به اسم مشی و از شاخه ی دیگر آن دختر زیبای جوانی به اسم مشیانه یا (ماری و ماریانه، آثاره الباقیه ابو ریحان بیرونی) متولد می شود وچون آنها غذا خوردن را نمی دانستند ، خداوند فرشته ای را قالب یك بزكوهی سفید رنگ می فرستد تا مشی و مشیانه را شیر بدهد. این بزكوهی به آنها شیر می دهد تا غذا خوردن را یاد بگیرند ، بعد از گذشت سالیان بزرگ می شوند و روز سیزده ی فروردین با هم ازدواج می كنند و ما ایرانیان حتی هم اكنون، به یاد ازدواج اولین آدم و حوای نسل بشر، در روز سیزده بدرسبزه ها را به هم گره می زنیم. از این منظر بزكوهی مظهر فرشته ای است كه خداوند برای بقا و ادامه ی حیات نسل بشر فرستاده شده است. نقش بزكوهی برای ایرانیان باستان نوعی مانیفست بوده كه رویكردی مقدس داشته است و این قداست بر نقش هایی قابل مشاهده است كه هنرمندان شاخ های بزكوهی را به شكل لوزی كشیده اند و لوزی در خط ایلام كهن و میانه hu هیو یعنی تقدیس است (این فرشته است). نكته جالب آنكه در پیكره سازی های عصر مفرغ و بعد از آن طرح هایی از بزكوهی می بینیم كه بال دارند و نمایه هایی از فرشته ی اسطوره ی مشی و مشیانه اند. هرجا كه گذر آب باشد نقش های فراوان بزكوهی را می بینیم و مضمون آن آبخواهی است و بیان ارزش و اهمیت بی بدیل عنصر آب در نزد مردمان ایران باستان و كمك از فرشته ی ناجی مشی و مشیانه است. البته این نقش بركهن ترین سفالینه های ایران باستان نیز قابل مشاهده است (اسماعیل آباد قزوین هزاره ی پنجم ق.م، شوش هزاره ی چهارم ق.م ، سیلك كاشان هزاره ی چهارم ق.م و شهرسوخته زابل هزاره ی سوم ق.م) . ای فرشته ی ناجی مشی و مشیانه، این ظرف همیشه پر از نعمت باشد واز ماهم محافظت نما. اخیراهم یك باستان شناس فرانسوی بنام استنلی کوهن مقاله ای نوشته ، تحت عنوان نقش بزكوهی برسفالینه های ایران، نماد آبخواهی است. نكته ی شگفت انگیز نقش بزكوهی در نماد شناسی جهانی است، آنها نیز بر این باورند كه نقش بزكوهی یك فرشته و حتی جای پای خداست و نماد آب و باران خواهی است ، دقیقاً همان چیزی كه ما در ایران به آن رسیده ایم. Ancient rock art - Ibex and holy symbols: the footprint of God BIG HORN SHEEP— rain, counting چه درناك است، وقتی از راهنماهای موزه ها چرایی این فراوانی نقوش بزكوهی بر سفال ها را سئوال می كنیم پاسخی كه به شما می دهند می گویند. چون اولین حیوانی است كه به دست بشر اهلی شده و موضوعاتی از این دست؟! با احترام- محمد ناصری فرد منابع: 1- تاریخ مسعودی مهلا و مهلیانه ، 2- تاریخ طبری ماری و ماریانه 3- كتاب مجوس خوارزمی، میشی و میشانه را مرد و مردان می نامد 4- مشیگ و مشیانگ، ملهی و ملهیانه، مش و ماشان، میشی و میشانه، میشا و میشانی، مشه و مشیانه، مشی و مشانه، مهلا و مهلینه در آثار كهن یاد شده است 5- کتاب نمونه های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه ای ایران- نوشته آرتور کریستن سن، مترجم، احمد تفضلی و ژاله آموزگار 6- سنگ نگاره های ایران، نمادهای اندیشه نگار ، اثر نگارنده دسته‌بندی سایر ویژگیهای فرهنگی کلید‌واژه نقش سنگ نگاره طرح سفالینه پیكره مفرغی بزكوهی 64K بازدید
نمای ایران سپاس فراوانجمعه 29 اسفند 1393 | 10 سال پیش
بابک سپاس آقای دکتر ناصری فرد عزیز. بسیار جالب بود.جمعه 29 اسفند 1393 | 10 سال پیش
محمد درود فراوان، سپاسگزارم عزيز. سالي پر از خوبي ها و پيروزي برايتان آرزمندم. چهارشنبه 19 فروردين 1394 | 10 سال پیش
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیآبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادزندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادبا وجود این که همه ساله در فصل پشم چینی، چندین تن پشم از دام‌های روستای خان آباد چیده می‌شود، اما به علت نبودن صنایع تبدیلی، این محصول با قیمت کمی داد و ستد شده یا اینکه وارد لحاف دوشک می‌شود! در حالی که ایجاد ارزش افزوده این محصول ازجمله مواردی است که می‌تواند موجب تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در کشور شود. فصل پشم چینی معمولا در اوایل خرداد ماه شروع می شود .شستشوی دام ها و خشک شدن انها در مجاورت آفتاب و بلافاصله شروع پشم چینی یا همان چر chara .پشم چینی معمولا در دو فصل صورت میگیرد یکی در فصل بهار و دیگری در او
در ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجمحمد غریب معاذی نژادمحمد غریب معاذی نژاددر ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجروستای هجیج روستایی منحصر بفرد در کل مجموعه هورامان (اورامان ) در مابین استان کردستان و کرمانشاه در کنار رود سیروان قرار گرفته
مشکعبدل شعبانیعبدل شعبانیمشکمشک از پوست گوسفند برای نگهداری آب درست میشود و کار یخچال امروزی را میکرده است