ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
ایران
جاذبهها
استانها
مرکزی
رونق گردشگری روستایی در ایران
مقدمه :گردشگری و توریسم هم اکنون یکی از درآمدزاترین صنایع جهان است. بر اساس گزارش سازمان WTO صنعت توریسم تا سال 20۱۵ اولین صنعت درآمدزا و سود آور جها...
×
تقی قاسمی
چهارشنبه 5 تير 1392 | 12 سال پیش
مقدمه :گردشگری و توریسم هم اکنون یکی از درآمدزاترین صنایع جهان است. بر اساس گزارش سازمان WTO صنعت توریسم تا سال 20۱۵ اولین صنعت درآمدزا و سود آور جهان خواهد بود.در کشور ما نیز ظرفیتها و قابلیتهای بسیار زیادی برای جذب گردشگری وجود دارد که میتواند باعث گردش سرمایه و سودآوری برای عده زیادی از مردم و به خصوص جوانان باشد. یکی از اشکال جهانگردی، روستاگردی و اکوتوریسم است که میتواند با جذب توریستهای داخلی، بسیار درآمدزا و پررونق باشد.بسیاری از ما تمایل به تکرار لذّتی داریم که از آرامش یک اقامت اتفاقی در دهکدهای دوردست تجربه کردهایم. برای بسیاری از ما، بدون وجود خویشاوندی در چنان جایی از میهن، تکرار چنان تجربهای ممکن نیست.مؤسسات توریستی هم تا تقاضای مؤثر با توجیه اقتصادی مناسب برای سفر به جایی وجود نداشته باشد، اقدام به تاسیس تور گردشگری نمیکنند. چنین تقاضایی در حال حاضر یا ناشناخته است یا غیر قابل رقابت با تورهای موجود، اما نشانگانی از تغییر وضعیت در جامعه به چشم می خورد.گردشگری به طور عام و اکوتوریسم و روستاگردی بطور خاص جزو نیاز های شهروندان در میآید.برای تکرار لذتی که از آرامش یک اقامت اتفاقی در دهکدهای دوردست تجربه کردهایم ، میتوان ساز وکارهایی اندیشید که شهروند متقاضی را میهمان یک جریان سامانیافته در روستا کند. در چنین ساز وکارهایی بینیاز تجهیزات سختافزاری عریض و طویل می توان به نیاز شهروندان پاسخ اقتصادی داد و آنرا در چارچوب برنامه های توسعهای کشور تعریف و سازماندهی کرد.این رویکرد به گردشگری روستایی میتواند در برنامه مدیریت روستایی جایگاهی ویژه یافته و روستا را از جایی برای تهیه قوت روزانه شهروندان به جایی برای آرامش آنان تبدیل نماید. طرح مسئله :بیان این مطلب که کشور ما دارای جاذبههای فراوان تاریخی، طبیعی برای جذب گردشگر است، موضوعی تکراری و شاید ملال آور است. امّا در این مقاله تلاش میکنیم که توجه مخاطب را به رشته خاصی از گردشگری یعنی "روستا گردی-گردشگری روستائی " جلب کنیم.روستا در توسعه پایدار و برنامههای کلان اقتصادی و اجتماعی دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است اما سیاستهای چند دهه اخیر باعث شده که روستاها عموماًً از سکنه خالی شوند و مردم آن به حاشیه شهرها هجوم آورند، پس جهت حفظ و توسعه و ایجاد انگیزه برای بازگرداندن روستاییان به روستاها و حفظ باقیمانده آنها باید تمهیداتی اندیشید.توسعه گردشگری روستایی می تواند از چنین دیدگاهی مورد توجه قرارگیرد .طبیعی است هر کسی اعم از روستایی و شهری علاقه دارد در مکانی زندگی و فرزندانش را تربیت کند که از امکانات رفاهی و معیشتی بالنّسبه خوبی برخوردار باشد. یکی از راههای حفظ و ارتقاء سطح زندگی در روستا توجه به روستاگردی است. اغلب مردم علاقهمند هستند پس از چند ماه کار و فعالیت، چند روزی را به تفریح و استراحت بپردازند. معضلات روز افزون زندگی در شهر، علاقه و توجه شهرنشینان را به سمت طبیعت بازگرداندهاست که برای مسافرت و تفنّن اغلب شهرهای مشخص و محدودی را انتخاب می کنیم بدون آنکه حتی به روستاها و اماکن در قلب طبیعت که بسیار دیدنی و جالب هستند، فکر کنیم.اغلب ما برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور و شهرهای جنوب دریای خزر یا اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، و چند شهر بزرگ دیگر فکر می کنیم. مگر آنکه استثنائاً در روستایی یا دهی ، فامیلی یا دوستی داشته باشیم وبه هوای دیدار او به روستا برویم.در حالی که روستاهای مختلف ایران دارای نقاط دیدنی و آب وهوای متنوع و امکانات بالقوه مناسبی هستند که میتواند نیازهای تفریحی مسافران شهری و حتی خارجی را برآورده سازد.روستا گردی و رفتوآمد مسوولان و مسافران به روستاها میتواند سطح درآمد و زندگی را در آنجا بالا ببرد و مانع مهاجرت روستائیان به شهرها شود. ضمن آنکه باعث رونق فعالیتهای جنبی اقتصاد روستایی از قبیل صنایع دستی، سفالگری، شیشه گری، قالیبافی و... می شود. فرضیه : بررسی و توجه به تواناییها و استعدادهای روستا میتواند رقم بالایی اشتغال، در روستا ایجاد کند تا جاییکه روستاها بدون نیاز به دریافت یارانه و سرمایه گذاریهای هنگفت اولیه به سطح مطلوبی از خودکفایی برسند. در این صورت هم به نیاز تفریح و تفرج و بازگشت به طبیعت شهرنشینان پاسخ داده میشود وهم به بالا رفتن درآمد و امکانات و سطح زندگی در روستا وهمچنین از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها جلوگیری و پیشگیری مینماید. برای اینکه بتوان به این هدف دست یافت باید طرحهای مدون و مشخص وزمانبندیشده تهیه نمود و مرحله به مرحله آن را به اجرا گذاشت. ارائه خدمات رفاهی و اقامتی به گردشگران در روستاها باید از منابع خود روستا باشد، ضمن آنکه در هر گام باید حفظ محیط زیست را در نظر داشت. چرا که تجربه نشان داده است که ورود مسافران به تعداد زیاد در مناطقی خاص منجر به آسیب دیدن طبیعت آن منطقه و از بین بردن آن شده است.با چنین ملاحظاتی پایداری جهانگردی در هر کشوری بستگی کامل به حفظ ذخائر و جاذبههای طبیعی و فرهنگی و اجتماعی آن دارد.در سال 1987 کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه (WCED)توسعه پایدار را به صورت توسعهای که پاسخگوی نیاز های امروز است بدون آنکه قابلیت نسلهای آینده را برای برآوردن نیازهای خود مخدوش سازد تعریف کرده است.اما برای توسعه روستاگردی باید مشارکت روستاییان را جلب نمود. به این منظور باید در سطح روستاها و فراتر از آن در سطح شهرها و کل کشور دست به فعالیتهای تبلیغی و توجیهی زد. وبا نشان دادن نمونه موفق که در نقاط دیگر ایران و جهان انجام شده، آنان را به این طرح جلب نمود و پیآمد های مثبت و سازنده آن را به آنها نشان داد. همزمان با این اقدام ضروری است توجه شهرنشینان را به مزایا و نکات مثبت گردش و اقامت در روستا جلب نمود. و آنان را تشویق کرد تا از این نوع سفرها استقبال کنند. برای نیل به این هدف نیز تبلیغات رسانه ای و محلی و حتی تبلیغ و توجیه دانش آموزان در مدارس بسیار مؤثر است. همچنین معرفی اقامتگاهها و مکانهای تفریحی و ورزشی به نسبت ارزان در روستاها میتواند برای شهرنشینان بویژه گروههای سنی جوانتر، انگیزهای جهت حضور در روستا ایجاد کند. با تبلیغ این نکته که گردش و مسافرت لزوماً برنامهای پرخرج و پرهزینه برای خانواده ها نیست، می توان با هزینه کم و ناچیز با استفاده از امکانات موجود در روستاها به گردشگری پرداخت و از لذّات آن بهره مند شد. مهمترین هزینه سفر در کشور ما هزینه حمل و نقل و اقامت است. می توان با دادن تخفیف های فصلی، از جهت حمل و نقل و اقامت در فصلهای کم مسافر، مسافرت را در تمام طول سال تداوم بخشید. اکوتوریسم (Ecotourism):گردشگری طبیعت که اکوتوریسم نامیده می شود، بهعنوان یکی از حوزههای گردشگری هماینک در تمام جهان مطرح است. اکوتوریسم به آن حوزه از گردشگری اطلاق میشود که مبتنی بر مسافرت هدفمند به مناطق نسبتاً طبیعی برای مطالعه، لذّتجویی و استفاده معنوی از مناظر، گیاهان و جانوران و هر نوع جنبه فرهنگی معاصر و یا گذشته موجود در این مناطق باشد. در اکوتوریسم تغییرات کمتری بر پیکر محیطزیست ایجاد میشود و ضمناً این نوع فعالیت عوامل زیربنایی کمتری طلب میکند. اکوتوریسم میتواند از چند ساعت تا چند روز و حتی چندهفته اقامت در محیط طبیعی و روستایی را در برگیرد. برای اینکه بتوان اکوتوریسم را در زمان طولانی و برای همیشه حفظ کرد باید به شاخصهایی مانند شاخص استرس محیطی، شاخص استرس اجتماعی و حتّی شاخص استرس اقتصادی توجه کرد. تغییر ناگهانی هر کدام از اینها می تواند عواقب زیانباری را برای اکوتوریسم در پی داشته باشد. از اینرو فعالیتهای تبلیغاتی باید هماهنگ و مناسب با ظرفیتهای مناطق هدف گردشگری باشد. اهداف :جلب مشارکت روستاییان در زمینه اکوتوریسم و تشویق شهرنشینان به روستاگردی و اقامت در روستا الف) جلب مشارکت روستاییان : تقویت صنعت گردشگری و روستاگردی به عنوان شاخهای از آن نیازمند تهیه و اجرای برنامههای توسعه روستاگردی است که اوّلاً موجب اشتغال جوانان در مشاغل خدماتی روستاگردی شده و ثانیاً بهبود وضعیت سکونتگاههای روستایی را درپیخواهد داشت. به این منظور میتوان خانهها و اقامتگاههای بومی و روستایی را بدون ایجاد تغییرات کلی و ماهوی، تنها با بهسازی و تغییر و بالابردن و استانداردکردن وضعیت بهداشتی به صورتی درآورد که مسافران در تمام یا قسمتی در آن اقامت کنند. بهترین نمونه این خانهها اقامتگاههای روستایی و شهری در سواحل دریای مازندران است. وجود دریا و جنگل در آن منطقه باعث شده که مردم شهرهای دور از آن، علاقهمند به گذراندن چند روزی از سال به خصوص در فصل تابستان در آنجا باشند. پس مردم این منطقه در چند ماهی از سال با هجوم مسافران مواجه میشوند. از آنجا که امکان اقامت تمام مسافران در هتل ها و مسافرخانه ها وجود ندارد به طور خود به خود ساکنان بومی آن منطقه آموختهاند که میتوانند با اجاره دادن تمام یا بخشی از امکانات اقامتیشان برای خودشان درآمدی موقت کسب کنند.درآمدی موقت که درایامی از سال مستمر باشد. به این منظور باید خانههای خود را در سطح قابل قبولی از جهت بهداشت و اقامت موقت نگهدارند تا بتوانند با قیمت بالاتری به متقاضیان، خدمات ارائه کنند. هر چه این خانه ها تمیزتر، جدیدتر و مجهزتر باشد مبلغ دریافتی بابت اجاره کوتاه مدت آن بیشتر خواهد بود. بسیاری از اهالی این منطقه خدمات بیشتری از تأمین اقامتگاه به مسافران ارائه میکنند. خدماتی مانند تهیه غذا، گرداندن در منطقه، راهنمایی در کوهنوردی و شکار و صید ماهی، گردش در جنگل، فروش وسایل تزیینی و منابع دستی خانگی، فروش غذاها و ترشیجات محلی و ... هر کدام از این فعالیتها برای فرد بومی در آمدزا خواهد بود.برای ارائه این خدمات نیز معمولاً نیاز به سرمایهگذاری اولیه هنگفت وجود ندارد و اهالی میتوانند با امکانات محلی این فعالیتها را انجام دهند . برای رواج این رفتار در سایر شهرها و روستاهای کشور که در کنار دریا و سر راه نیستند، اما جاذبه های ناشناختهای دارند که میتواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد و در کوتاه مدت به یک هنجار اجتماعی تبدیل شود، باید از سوی موسسات خصوصی و دولتی فعال در زمینه جهانگردی، اقدامات اجرایی و تبلیغاتی صورت پذیرد. این اقدامات باید ناظر به برنامه های کوتاه مدت باشد و با روشهای علمی از عواقب و تبعات منفی احتمالی آن پیشگیری به عمل آید. همین روش را می توان در کشورهای توسعه یافته مشاهده کرد. در آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل بسیاری از خانههای روستایی و خانههایی که در دهکدههای بین راه یا بنادر پر رفت و آمد وجود دارند تابلویی نظر را جلب میکند که بر روی آن نوشته شده : BED+BREAKFAST ؛ یعنی میتوان در این خانه شب را خوابید و صبحانه صرفکرد. زندگی در وضعیت واقعی و روزمره سکنه هر روستا و آشنایی با نحوه زندگی و تغذیه و روابط بین مردم از مزایای این نوع سفرهاست. اغلب اوقات بین مسافران و میزبانان الفت و دوستی پدید میآید که می تواند سالها ادامه پیداکند و در مواردی برای هر دوطرف مفید فایده باشد. حضور مسافران در خانوادهها و خانههای روستایی باعث تأثیرات متقابل اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. البته باید توجه داشت که این تأثیرات می تواند بصورت مثبت و منفی باشد، برای مثال هنرهای بومی که وقتی از منظر عرضه و تقاضا تعریف شوند شکلی دیگرگون می یابند. یعنی کیفیت هنری به کمیّت اقتصادی تبدیل می شوند. بنابراین هرچند منشأ درآمد است، ممکن است از حیث اصالت هنری دچار کاستی گردد و به گونهای مشتری پسند عرضهگردد. یکی دیگر از آثار منفی ورود گردشگران به روستاها تفاوت فرهنگی و رفتاری این دو گروه است که برای دو طرف می تواند مشکل آفرین باشد. پس گردشگران پیش از عزیمت به محل خاص باید تا حدودی خردهفرهنگهای جامعه مهمانپذیر را مطالعه نمایند و به تفاوت بین رفتارها و هنجارها که در جوامع مختلف بشری وجود دارد توجه کنند.البته باید به وجوه مثبت این تعامل فرهنگی نیز توجه داشت. به هر حال در جهان امروز ارتباط فعال و همزیستی و تعامل با دیگران امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و باید از بعضی تغییرات و تأثیرات فرهنگی نیز استقبال نمود. چرا که منجر به ارتقاء سطح زندگی و دانش افراد میشود. ب) فرهنگ سازی در شهرها برای انتخاب روستا با هدف تفریح و تفرج :همانطور که اشاره کردیم در بین ما ایرانیان کمتر دیده میشود که کسی به عنوان مسافرت و تفریح به روستا سفر کند. به جز قشر خاصی از مردم که اغلب افراد تحصیلکرده میباشند مردم علاقه دارند به شهرهای بزرگ مسافرت کنند. پس باید برای مردم عادی انگیزه سفر به روستا ایجاد کرد. این عمل با کمک رسانه های گروهی و آموزش های منظم و مستمر ممکن است. تصویری که بیشتر افراد از سفر دارند اقامت در مسافرخانه و هتل های لوکس است. در صورتیکه این نوع سفر هزینه زیادی را به خانواده تحمیل میکند به طوریکه اغلب از سفر منصرف میشوند. اما اگر این فرهنگ در بین مردم جا بیافتد که میتوان به روستاها رفت و با کمترین هزینه در اقامتگاههای تمیز و راحت روستاییان اقامت کرد، هر خانوادهای می تواند سالی چند بار به سفرهای چند روزه برود.به خصوص که تنوع آب و هوایی و فرهنگی و تاریخی مناطق مختلف ایران، انتخاب های متعدد و پرشماری را در مقابل روستاگردان قرار خواهد داد. یکی از گروههایی که میتوانند این فرهنگ را در خانواده تبلیغ کنند دانش آموزان مدارس هستند که هر روز در کلاس های درس حاضر میشوند. اگر برنامه های منظم و مستمر آموزشی در جهت ترویج روستاگردی در مدارس به اجرا درآید، آنان پیام ما را به خانواده ها خواهند رساند و به عنوان مبلّغان روستاگردی عمل خواهند نمود. اما باید برنامه های آموزشی کاملاً پیش بینی شده و اصولی باشد تا دانش آموزان جذب آن شوند و علاقه مند به تبلیغ آن گردند. تهیه بروشورهای توجیهی و معرفی روستاهای نزدیک به محل با ذکر مبلغ دقیق قیمت اقامت و غذا و هزینه رفت و آمد برای چند روز مشخص، عامل تشویقی بسیار خوبی است که مخاطب را قادر به تصمیم گیری میکند. صدا و سیما میتوانند در این زمینه برخورد فعالی داشته باشند. به این ترتیب که فیلمها و میزگردها و سریالهایی تهیه و برگزار شود که در آن روستاگردی تبلیغ شود. تلویزیون و رادیو می توانند بسیاری از روستاهای ایران و جذابیتهای آنان را به مردم معرفیکنند. از طرفی دیگر با برنامه های جذاب میتوانند روستاییان را به مشارکت در این امر تشویق کنند. همچنین در برنامههای آموزشی یا آموزش غیر مستقیم، صدا و سیما میتواند در مورد چگونگی رفتار و مواجهه روستاییان و شهریان با یکدیگر رهنمودها و آموزشهایی را ارائه دهد. در فعالیت های اکوتوریستی از جمله گردشگری روستایی هفت حوزه به شرح زیر قابل تبلیغات هستند: 1-طبیعتگردی 2- شکار و صید 3-ورزشهای زمستانی 4-بیابانگردی 5-کوهنوردی و غارگردی ۶-طبیعت درمانی ۷-ورزش های ساحلی و آبی ارکان گردشگری روستایی بطور خلاصه عبارتست از : 1-موضوع و هدف (تولید خدمات گردشگری روستایی)۲-فعالان - مشتریان (گردشگران روستایی)3-فعالان - فروشندگان (اهالی روستا)۴-سامانه ارتباطی ارکان فوق 1- ایجاد خدمات روستاگردی:همانطور که گفتیم موجب توسعه روستا و ارتقاء سطح زندگی در روستا از یک سو و برآورده شدن نیازهای تفریحی و تحقیقی و حضور گردشگران در طبیعت از سوی دیگر میشود. ارائه این خدمات باید با امکانات بومی و محلی خود روستاییان و در محل انجام شود. چنین فعالیتی باید اصولاً بر اساس احساس نیاز، تضمین امکانپذیری و مشارکت اهالی مدیریت شود. 2- مشتریان خدمات روستاگردی: تمام گردشگران اعم از ایرانی و خارجی و شهری و روستایی می توانند مشتریان بالقوه این خدمات باشند. صنعت گردشگری روستایی میتواند تأمینکننده نیاز مسافران در سطح روستاها باشد. 3- ارائه کننده خدمات روستاگردی : ارائهکنندگان خدمات روستاگردی عملاً روستاییان هستند. به این ترتیب که با برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی در روستاها نخست اعضای شورای ده و سپس از طریق آنان ساکنان روستا توجیه و تشویق به ارائه خدمات به گردشگران روستایی خواهند شد. هم اکنون خوشبختانه شوراهای اسلامی روستایی در تمام دهات و روستاها و بخشها و با افرادی منتخب مردم و دارای نفوذکلام در میان مردم روستایی فعال هستند، از این رو با آموزش و توجیه آنان می توان مردم را به شرکت در این فعالیت مجاب کرد. در مرحله اول می توان چند استان را انتخاب و در هر استان چند روستا را مّد نظر قرار داد. نماینده سازمان ایرانگردی و جهانگردی یا فردی از موسسه خصوصی مسئول در این زمینه، با حضور در این روستاها و بحث و گفتگو با آنان و توجیه روستاییان، افراد داوطلب در مشارکت با این برنامه را شناسایی کرده و از نحوه مشارکت هر یک از روستاییان و امکانات واقعی آنان مطلع خواهدشد. برخی از روستاییان به عنوان راهنما و بلد میتوانند در این طرح همکاریکنند. عده ای از داوطلبان روستایی می توانند با در اختیار گذاشتن خانه یا قسمتی از خانه خود پذیرای مسافران و گردشگران باشند. سازمان جهانگردی (دولت)، یا موسسه خصوصی مورد نظر میتواند با تأمین وام با قیمت مناسب، به روستاییان کمک کند تا با ارتقاء امکانات موجود به حدود استانداردهای تعریف شده، خود را برای پذیرش گردشگر آماده کنند. تعاونی های روستایی نیز در این زمینه می توانند فعالیت کنند و از راههایی مانند تأمین مصالح ساختمانی، در اختیار قرار دادن مشاور برای بهینهسازی بناهای روستایی، استخدام مشاوران فرهنگی برای توجیه فرهنگ روستاییان در جهت پذیرش مسافران، شناسایی محل هایی که برای گردش و بازدید مسافران جالب است و تعبیه امکانات رفاهی اولیه مانند نیمکت، باربکیو، سرویسهای بهداشتی و غیره به پیشرفت این طرح کمک نمایند.ساکنان و صاحبان خانه های مهمانپذیر روستایی باید آموزشهای لازم جهت برخورد با گردشگران، پذیرش، پذیرایی و ارائه خدمات به آنان را دیده باشند. یکی از نکات مهم این طرح، توجه به بعد فرهنگی است. معمولاً هنجارها، رفتارها و عرف حاکم بر شهر و روستا با هم تفاوت دارد. میزبانان روستایی از یک طرف و میهمانان شهری از طرف دیگر باید در این مورد آموزشهای لازم راببینند تا سوء تفاهمهای بی دلیل برای طرفین پیش نیاید. پس رفتار روستاگرد و روستایی نباید به نحوی باشد که طرف مقابل احساس جسارت یا حقارت داشته باشد. www.khanabadd.com www.khanabad.ir
دستهبندی
مرکزی
کلیدواژه
رونق
گردشگری
روستایی
ایران
73K بازدید
محمد ناصری فرد
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهان
در گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
نادر چقاجردی
غار چال نخجیر
غار چال نخجیر در 8 کیلومتری شمال شرق شهر دلیجان قرار دارد. طول کلی غار حدود 1800 متر عنوان شده است که حدود 1200 متر آن قابل بازدید میباشد.
تقی قاسمی
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباد
در باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
تقی قاسمی
پخت نان شب عید در روستای خان آباد
پخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
تقی قاسمی
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چره
شب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت میگیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا میکند.
تقی قاسمی
سد روستای خان آباد
سد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.
تقی قاسمی
تهیه شیره انگور ،روستای خان آباد
مراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خانآباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغهای انگور و تاکستانهای روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال میدهند و به تمیز کردن و شستن آنها میپردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری میکنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک میآیند که در گذشته
تقی قاسمی
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بوم
خاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
تقی قاسمی
شروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آباد
هرساله در اوایل تیرماه و هم زمان با گرم شدن هوا، بانوان روستای خان آباد اقدام به تهیه قره قوروت آفتابی می کنند
تقی قاسمی
شروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آباد
اواسط تیرماه،همزمان با گرم شدن هوا و بالا رفتن کیفیت شیر به علت مصرف دامها از علوفه تازه ،تهیه کشک در روستای خان آباد آغاز می شود.
محمد حمزه لو
روستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)
روستای تاریخی لکان در کنار کوه های الوند لکان ٬نسار و پرگز قرار گرفته و به همین دلیل از آب و هوای بسیار لطیفی در تابستان بهره مند است. لکان دو اثر تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی دارد.
محمد رفیعی
غارتاریخی آقداش
محمد حمزه لو
منطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)
منطقه حفاظت شده الوند لکان در شهرستان خمین استان مرکزی یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان استان مرکزی است.
امیر کهلویی
معرفی روستای جورقین
محمد رفیعی
طبیعت زمستانی از روستاهای ساوه
روستای آقداش جزو استان مركزی،در ارتفاع 1980 از سطح دریا...
امیر کهلویی
جورقین
روستای جورقین تفرش - کم آبی
نقد و نظر یا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ابتدا وارد شوید!
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
وبسایت میزبانی شده ابری
بابک ارجمندی