پارک ملی توران از دروازه طرودبابک ارجمندیبابک ارجمندیپارک ملی توران از دروازه طرودپارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
بانوی شکارچی عصر پارینه سنگیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردبانوی شکارچی عصر پارینه سنگینقش دو انسان، که در حال نبرد با گرازی غول پیکر هستند؛ درخت های سرو و کاج هم از نگاه هنرمند دور نمانده است(نشان از اقلیم جغرافیایی و نوع آب و هوای آن زمان ).
مردمانی که سخن ها در دل تاریخ دارند و ما نمی دانیم.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردمردمانی که سخن ها در دل تاریخ دارند و ما نمی دانیم.نقش دو اسب اصیل ایرانی یکی در پله پیشکش های تخت جمشید و دیگری در کوه های تیمره، شگفت آنکه دُم هر دو اسب را گره زده اند
کشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایراننقش کهن یک کرگدن دو شاخ، با توجه به شیب تند تخته سنگ نقش دار، بقدری زمان بر آن زمان گذشته که رنگ نقاشی همگون رنگ سنگ بستر سیاه شده است.
غار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردغار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخغـار کرفتو در استان کردستان( شهرستان سقز)، از اعجـاز تاریخ و سیر هنر زندگی بشراست. در آنجا نخستین ظرف های اولیه Cup mark پیش از اختراع سفال را که فخر موجود درغار است؛ می توان دید.
نقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشاخیراً کوهنوردان و علاقه مندان به میراث کهن ایران، درغارهای اطراف شهرستان جهرم، رنگین نگاره های pictograph متعدد و فنجان نماهایCupmark کهن کشف کرده اند؛ که با محبت فراوان، تعدادی از آنها را برای نگارنده ارسال داشته اند. خوشبختانه بررسی ها و معرفی چندین ساله ما و دیگر دوستان پژوهشگر آزاد بر روی سنگ نگاره های ایران سبب شده تا کوهنوردان عزیزهم با آن آثار تاریخی و هنری آشنا شوند. شاهد آن هستیم که کوهنوردان و غار نوردان عزیز به نقاشی های کهنی در ایران دست پیدا کرده اند؛ که ما تصورش هم نمی توانستیم بکنیم. آ
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانعلم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
تن پوش دوره ی ساسانی و سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردتن پوش دوره ی ساسانی و سنگ نگاره های کهن ایرانتصویر تن پوشی زیبا و مُزین به رنگ های گوناگون و بافته شده از الیاف ابریشم متعلق به دوره ساسانی که طرح های بزکوهی (نماد زایندگی و محافظت) هم بر آن دیده می شود؛ که نشان از یک باور اسطوره ای دارد. محل نگهداری : موزه نیویورک
نماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایراننماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی، گره ای نمادین و قابل احترام در میان قبایل، که ردپای همگون آن را در میان سنگ نگاره های کهن تیمـره هم می توان دیـد. نوعی اسپیرال درهم تنیـده کـه چون اسپرال های حلزونی، نشان از قانون کاینات داشته است.
سنگ نگاره های کهن اطراف شهرستان سهرورد زنجانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن اطراف شهرستان سهرورد زنجانسنگ نگاره های ایران، پنجره هایی رو به گذشته های دور هستند که از منظرگاه آنها می توان ابعاد گوناگون زیست انسان های کهن را رصد کرد.
حضور لیدر تورهای ايران در تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردحضور لیدر تورهای ايران در تیمرهمسیر گردشگری سنگ نگاره ها، از راهنمایان گردشگری ایران
سنگ نگاره های کهن بویین زهرامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن بویین زهراگفتنی است که وسیله نقلیه ما ساعت ده صبح زمستان 1390 وسط کوه های بویین زهرا به گل فرو رفت و تا حدود ساعت سه بعد از ظهر در گل جدل می کردیم. اگر همت و جوانمردی چوپان ها نبود،معلوم نبود چه سر نوشتی برایمان رقم می خورد.می خورد.
آثار نخستین خط در غار کرفتو در کرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردآثار نخستین خط در غار کرفتو در کرستانایرانیان باستان، نخستین مردمانی بودند که موفق به اختراع خط شدند.
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
دیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهسنگ نگاره های تیمره ، دروازه هایی به گذشته های دور.
2251 نتیجه 234 از 14156