قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانعقاب مازندران یا قلعه کنگلو یادگاری اساطیری با طی راهی(۱) کوهستانی، نیمه جنگلی، مرطوب و گرم (در تابستان) و بکر به دژی پنهان شده در لابلای کوههای بلند و ایستاده بر روی صخرهای بزرگ میرسیم.
عقاب مازندران شما را مسخ خود میکند. بال گشوده و به شما مینگرد. اگرچه دیگر بیجان است اما اقتدارش پا برجاست.
ارتفاع این دژ از سطح دریای آزاد حدود ۱۸۰۰ متر است. بیشترین مصالحی که برای ساخت قلعه استفاده شده؛ سنگ لاشه با ملات آهک و سنگ ریزه بوده است.
یافتن اشیایی با نشانههای میترائیستی، نشان از نیایشگاه مهر - میترا - دارد. همچنین یافتن چربی در این مکان، قلعه را نیایشگاه آناهیتا - الههٔ آب - معرفی میکند.
در داستانهای اساطیری ایران از کَنگدژ یا کنگدز، نام برده شده که شهر یا قلعهای در شرق یا شمال ایران(۲) است. این دژ به دستور سیاوش ساخته شده است.(۳) پشوتن یکی از جاویدانان اساطیری در گنگدژ به سر میبرد(۴) و در پایانِ هزارهٔ زرتشت با ۱۵۰ نفر مردِ پرهیزگار از کنگدژ خارج میشود(۵). همچنین در متنهای پهلوی، کیخسرو پس از سپردن پادشاهی به لهراسب به گنگ دژ میرود. (۶) به احتمال بسیار زیاد دژ کنگلو همان کنگدژ است.
گمانهزنیهای گوناگون از قدمت این قلعه وجود دارد که عمر بنای اصلی را دوره اشکانی یا ساسانی حدس میزنند.
(۱) تهران - جاده فیروزکوه - دواب - جاده خطیرکوه - جاده کنگلو
(۲) مینوی خرد پرسش ۶۱ بند ۱۳
(۳) برای نمونه نگاه کنید به مینوی خرد پرسش ۲۶ بند ۵۷
(۴) بندهش بخش ۱۴ «دربارهٔ سروری کشورها» ۱۲۷
(۵) بندهش بخش ۱۸ «دربارهٔ هر گزندی که هزاره هزاره به ایرانشهر میرسد» ۱۴۲
(۶) بندهش بخش ۱۸ «دربارهٔ هر گزندی که هزاره هزاره به ایرانشهر میرسد» ۱۴۰
مسابقه فیلم کوتاه زادگاهجشنواره فیلم کوتاه نمای ایرانداستان زادگاه، روایتی شخصی از نگاه فیلمساز است که هر آنچه برایش تداعی کنندهی مفهوم زادگاه باشد اعم از یک بنا، محله، مکانی طبیعی، یک مراسم و آیین یا یک اتفاق مکرر و خاطرهی جمعی را به تصویر کشد.
هدف نمای ایران، بازنگری افراد بومی به ویژگیهای با ارزش زادگاه خویش و تصویرگری آنها از دریچه دوربین است.
دبیر مسابقه: پروین هاوش
مدیر فنی: علی باباخانی
داوران: مهرداد زینلیان , عدنان مرادی , مهدی مخلصیان , محمد رزازان , محمد نورمحمدیان , جواد رضایی , فاطمه جداری , علیرضا آسیابان , محمد مشاوری , عمار کیوانی , عباس رحمانیپذیرش آثار از: جمعه 15 اسفند 1399
زمان پذیرش حداکثر تا: سهشنبه 5 مرداد 1400
اعلام نتیجه: چهارشنبه 7 مهر 1400
تعداد فیلم مجاز برای ارسال و شرکت در مسابقه: ۱ فیلم برای هر نفر
حداقل مدت زمان فیلم ۱ دقیقه و حداکثر مدت زمان فیلم ۵ دقیقه است.حداقل کیفیت فیلم ارسالی HD ۱۲۸۰x۷۲۰ و بیت ریت 24 فریم در ثانیه است.
حداکثر حجم فیلم ارسالی باید کمتر از ۱۰۰ مگابایت باشد.
فیلم ارسالی نباید در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد و تصویر برداری آن باید بعد از تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ انجام شده باشد.
محدودیت سنی: ۱۶ سال به بالا
محدودیتی در استفاده از نوع وسیله فیلمبرداری نیست. بیشتر تلفنهای همراه قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD به بالا دارند.
اگر در ساخت فیلم از شخص یا اشخاص دیگری (عوامل تولید فیلم) کمک گرفتهاید، نام کامل ایشان اعلام گردد.
تمامی مسئولیت های حقوقی، مادی و معنوی این فیلم متعلق به فیلمساز (شرکت کننده در جشنواره) است. اما نمای ایران مجاز است آنرا به هر شکل معرفی و منتشر کند.
نمای ایران میتواند فیلمهایی که با موازین جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد و یا از چارچوب موضوعی جشنواره خارج است را نپذیرد.
به تمامی فیلمهایی که به جشنواره راه پیدا میکنند لوح تقدیر و گواهینامه شرکت در جشنواره اعطا میگردد. (تمامی گواهینامهها بصورت دیجیتال صادر میگردد).
فیلم ارسالی نباید دارای واترمارک باشد.
توضیح کاملی از فیلم ارسالی به همراه خلاصه داستان و پوستر فیلم را در قالب یک پست در نمای ایران قرار دهید.
جایزه ارزندهای (دوربین فیلمبرداری اوزمو پاکت dji.com ) به فیلم اول تقدیم میگردد. همچنین برای فیلمهای برگزیده در جشنواره جوایزی در نظر گرفته شده است.
راهنمای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاهمعیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایران
قلعه كوهاباین کاروانسرا متعلق به دوره صفوی بوده و به شماره ۱۴۸۹ در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده استقلعه كوهاب یا همان كاروانسرای میرابوالمعالی در باغ شهر تاریخی نطنز، در مجاورت جاده قدیم اصفهان-کاشان واقع شده است. این بنا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی مرمت شده است و کاربری اقامتی دارد.
بنا مستطیل شکل و دارای مساحتی حدود ۳۹۶۲متر مربع و دارای ۲۳ اطاق بوده که در ۴ سمت حیاط قرار دارند.
با توجه به رونق تجاری در دوره صفوی و امنیت راه ها و گسترش ارتباطات با هند و اروپا ساخت کاروان سراهای شهری و برون شهری رونق یافت. کاروان سرای کوهاب جزو کاروان سراهای شهری دوره خود محسوب می شود که در زمان شاه عباس اول ساخته شده است.
با توجه به گستردگی فضا و تعدد اتاق ها می توان گفت این کاروانسرا روزگار پرشوری داشته است. مملو از کاروانیان، کالاهای تجاری، پارچه ها و صنایع دستی بی نظیر صفوی که حتما قصه مسافران و تجار زیادی در آن قابل جستجو است.
گفتگوهای شبانه تجار در زیر نور چراغ های روغنی و برنامه ریزی های سفر در جاده طولانی ابریشم.
جذابیت مضاعف این کاروانسرای صفوی دیدن نمای جذاب گنبد باز است که به محض ورود به مجموعه در سر در آن قاب شده است.
گنبد باز به دستور شاه عباس کبیر برای باز شکاری فداکار، که جان خود را فدای شاه کرد بنا شده است.باز شکاری دست آموز که جان شاه را در جام زهر آلود آب، با جان سپاری خود حفظ کرد.سپس شاه به قدری بی قرار شد که گنبدی با نام این پرنده بر بلندای کوه های نطنز ساخت.
امروزه این کاروانسرا با توجه به طراحی نو و دکوراسیون جذاب در اتاق ها و رستوران نزدیک به تحویل است اما هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است.
از جذابیت های اطراف این کاروان سرا باغ رستوران کو هاب است. درختان چنار افراشته و جوی آب داخل مجموعه که از قناتی پر آب نشات می گیرد جزو جذاب ترین و فرح بخش ترین فضاهای نطنز برای صرف غذا است. قناعت و انصاف مالک رستوران برای دوره تاریخی من و شما نیست گویا او هم بازمانده است از تاریخ.
منابع:
حسینی، آرزو و پورنادری، حسین(1392). مطالعه تطبیقی فضای معماری کاروان سراهای صفوی شاخص در بازار اصفهان. اصفهان: دو فصل نامه علمی پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر.
isfahancht.ir و natanz.ir
عکسها از: بابک ارجمندی
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانیآرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی در روستای صوفی آباد، حدود ۱۰ کیلو متری شمال غربی شهر سمنان واقع است.
بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است.بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور اثری از معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است و به شماره ۳۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ساختمان مفصل آرامگاه شامل دو قسمت است قسمت اصلی بنا مربع شکل است و در گذشته گنبد عظیمی بر روی آن قرار داشته است، که در حال حاضر تنها یک فیلپوش زاویه جنوب غربی مقصوره آن باقی مانده است. قسمت دوم ایوان رفیع و بلند آرامگاه است که رو به مشرق است. کتابخانه، اتاق درس، نمازخانه، چله خانه، معتکف خانه اجزای این بنا هستند.
این بنا به دستور سلطان محمد خدابنده برای وزیر وقت عمادالدین عبدالوهاب ساخته شده است و خود شیخ نیز خانقاهی بر آن افزود در آنجا به ریاضت پرداخت و پس از مرگ نیز در همان مکان به خاک سپرده شد. امروزه اثری از مقبره عبدالوهاب باقی نیستو
شیخ علاء الدوله سمنانی از عرفای نامدار قرن هفتم است که متاسفانه کمتر به جایگاه این عارف و اندیشمند بزرگ پرداخته شده است.
وی در روستای "بیابانک" سمنان، چشم به جهان گشود، پس از سن پانزده سالگی به همراه عمویش، بیابانک سمنان را ترک و وارد درگاه شاه ایلخانی شد، چندی بعد،درگاه سلطان ایلخانی را ترک و راهی دیار کویر و زادگاهش سمنان شد.
در ۲۶ سالگی تحصیلات عالی را آغاز کرد، ادبیات عرب را نزد سید اخفش، علم فقه را نزد سید تاج الدین آموخت و استماع حدیث را از رکن الدین صاین و رشید ابن ابی القاسم کسب و اجازه روایت گرفت، سیر و سلوک عرفانی علاء الدوله از کناره گیری خدمات دیوانی و انفاق و تطهیر اموالش آغاز شد، چنانکه غلامان و کنیزان خود را آزاد ساخت و حقوقی را که از دیگران بر عهده وی بود ادا کرد و اموال خود را وقف نمود.
منابع:
نگرشی کوتاه بر پروژه مرمت و باز زندهسازی و طراحی مجموعه فرهنگی آرامگاه و مزار شیخ علاءالدوله سمانی - مریم دربیگی نامقی
hamshahrionline.ir , asihe.ac.ir , ensani.ir
موزه کلوکموزه کلوک نطنز ؛ از صفویه ،قاجار و پهلویسعید محمد جواهری هستم. در سال ۱۳۹۲ مبادرت به گشایش این موزه نمودم،درحالیکه حدود ۴۰ درصد از اشیای موزه طی ۱۴ سال با زحمات پدرم در قالب مجموعه فراهم شده بود.
مجموعه گردآوری شده پدر و علایق شخصی خودم از همان نه سالگی اندیشه راهانداری این موزه را در ذهنم شکل داد. انگیزه و اندیشهای که در ۱۲ سالگیام جامه عمل بخود گرفت. اکنون بیش از دو سوم مجموعهها و چیدمان موزه، حاصل تلاش و پیگیری خودم هست.
این موزه در راستای فرهنگ سازی، آموزش و درک ابعاد و اصالت اشیای فراهم شده لاجرم بصورت باز (Open) طراحی شده است و امکان لمس همه اشیا وجود دارد.
در حال حاضر بالغ بر ۹۵۰ قلم جنس در این موزه ثبت شده است و در سالیان اخیر این مجموعه افزون بر ۲۵ تقدیرنامه و لوح افتخار از سازمانها و ارگانهای مسوول دریافت کرده است. وسایل موزه از دورهی صفویه ،قاجار و پهلوی است. این موزه توانسته سه سال به عنوان برگزیده انتخاب شود.